Kemi

Brændelsanalyse - beregn teoretisk luft

19. september 2021 af nulle6876 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Nu ved jeg ikke om det er det rette sted at henvende sig til angående en opgave som dette men jeg gør et forsøg:

Opgavebeskrivelsen lyder i:

Et fuldstændigt tørt, fast brændsel analyseres i et laboratorium. Det viser sig at bestå af brændbare bestanddele, der indeholder grundstofferne C, H, O, og S. Desuden er der et vist indhold af mineralske bestanddele, som i en forbrændingsproces ikke undergår nogen ændring.
Brændselsanalyse:
Grundstof    Massebrøk
C                    wc=0,750
H                   wH=0,062
S                   wS=0,028
O                  wO=0,120
Resten er mineralske bestanddele.
Ved fuldstændig forbrænding af dette brændsel dannes CO2,H2O og SO2

Spørgsmålet lyder:
a) Hvor mange kmol luft skal anvendes til forbrænding af 100 kg af dette brændsel, når luftoverskudskoefficienten λ=1,8?
b) Antag, at al vanddamp i røgen kondenseres. Hvor stor er molbrøken af CO_2,y_(CO_2 ) i den tørre røg?
c) Opstil en kontrolbalance (total masse (kg)).

Jeg har læst mig frem til at den teoretiske luft er den luftmængde der indeholder den teoretiske mængde oxygen.  og at hvis brændslet indeholder oxygen så reduceres det teoretiske oxygen til dette indhold, men jeg kan af en eller anden grund ikke helt regne ud hvordan jeg beregner det?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med dette

På Forhånd Tak

MVH.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2021 af MountAthos

Formler til teoretisk luftforbrug og teoretisk oxygenforbrug kan du finde på side 9 og 10 

i dette link http://dokuteknik.dk/wp-content/uploads/2016/09/Formelsamling-Damp-Motor-1.pdf


Skriv et svar til: Brændelsanalyse - beregn teoretisk luft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.