Fysik

Formler: Fysik eksamen

10. oktober 2021 af rk2200 - Niveau: B-niveau

Hej!

Sagen er, at jeg skal til NV eksamen i grundforløbet meget snart. Jeg har kort tid til at øve mig. Vi har i grundforløbet haft om en masse formler indenfor "isens smeltevarme", som jeg har skrevet rigtig meget om, men som jeg ikke forstår. Et af formlerne er:

DE = m*c* DT

Der findes åbenbart 4-5 formler i alt, kan nogen skrive formlerne herind, og forklare begreberne i formlerne også? F.eks betyder m masse og DT = deltatempratur, altså forskelstempratur. Jeg håber at nogen herinde forstår, og at nogen kan hjælpe. Mim fysik lærer er lidt "Afvisende" når jeg spørger ind til dette. 

Jeg skal bruge min karakter i NV til noget, men jeg har siden start slet intet forstået omkring disse formler. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2021 af Eksperimentalfysikeren

Skriv også de andre formler. Der er forskellige måder at skrive dem på, så jeg vil gerne vide, hvilken måde, du kender.

Om formlen ovenfor:

Et legeme har en varmekapacitet C, som er et mål for, hvor megen energi, der skal til at opvarme legemet 1 grad, Altså E1 grad = C. Skal det varmes ΔT grader op, skal det tilføres energien CΔT. For at kunne benytte dette, har man brug for at kende C. Man kan måle den eksperimentelt, men i mange tilfælde har man brug for at kunne beregne den.

Hvis man har to legemer, der består af samme materiale, men det ene har dobbelt så stor masse, som det andet, skal det tilføres dobbelt så megen energi son det andet, for at få samme temperaturstigning. Det er derfor en fordel at have en anden størrelse, c, som er varmekapaciteten af 1kg af materialet. Så kan man finde C ved at gange med massen: C = m*c. c kaldes den specifikke varmekapacitet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. oktober 2021 af peter lind

Den aktuelle formel betyder hvor stor energiforskellen er for et legeme ved forskellige temperaturer. Jeg kan kun opfordre dig at se i din bog og udren nogle opgaver. Det er svært at svare på, når vi ikke ved eksakt hvad dit problem er


Svar #3
10. oktober 2021 af rk2200

Problemet er, at der skulle finde 4-5 formler indenfor isens smeltevarme (til at kunne udregne). Disse formler skal vi have styr på. Problemet er, at jeg ikke ved hvad formlerne er, og de formler vi har fået fortalt i skolen af vores fysik lærer giver ikke mening.

Jeg har ikke forstået dem. Jeg har skrevet dem ned flere gange, men nu når jeg kigger tilbage på mine noter indenfor dette emne, så forstår jeg det ikke. Jeg ved ikke hvad de 4-5 formler er, og hvad begreberne inden for disse 4-5 formler betyder. Eksempelvis betyder M(is) massen for is osv. Men det første problem er nok, at jeg ikke ved hvilke formler der bliver snakket om. 


Svar #4
10. oktober 2021 af rk2200

Jeg prøver lige tjekke min bog her igen senere, og vender derefter tilbage igen, hvis jeg ved hvilke formler det drejer sig om..


Svar #5
10. oktober 2021 af rk2200

Jeg vedhefter nu matrialer som vores lærer har lagt ind. Den første er densitet

Vedhæftet fil:Densitet .pdf

Svar #6
10. oktober 2021 af rk2200

Se bort fra lige præcis denne fil som heg vedhæfter nu, det er en fejl

Vedhæftet fil:c-is.doc

Svar #7
10. oktober 2021 af rk2200

Den næste er isens smeltevarme

Vedhæftet fil:isens smeltevarme.pdf

Svar #8
10. oktober 2021 af rk2200

Den næste er varmefylde


Svar #9
10. oktober 2021 af rk2200

Den sidste er omkring en lavaopgave

Det jeg ønsker hjælp til er altså om hvilke 5 formler der bliver snakket om. Altså om jeg kan få skrevet dem rent ned herinde til at starte med. 

Vedhæftet fil:lavaopgave.pdf

Skriv et svar til: Formler: Fysik eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.