Matematik

Løs Ligning

17. oktober 2021 af xza - Niveau: B-niveau

Kan ikke finde svaret på begge?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2021 af peter lind

a) gå op på y-aksen til y = 6. Tegn derefter en vandret streg. Der hvor den skærer grafen går du ned på x-aksen og aflæser x

b) for x,< 8 er det en ret linje somgår gennem (0, 8) og (3, 3) Se i din formelsamling eller bog hvordan du kommer videre

Den anden liniære funktion findes tilsvarende


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. oktober 2021 af jantand

Der er to linier. En for x-værdier mindre eller lig med 3 og en for værdier større end 3 . 

Ligningen for linjen er y= a*x + b


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2021 af SuneChr

f(x)=\left\{\begin{matrix} ...\, for\, x<3\\...\, for\, x=3 \\...\, for\, x>3 \end{matrix}\right.

Med denne skrivemåde undgår vi stillingtagen til, om (3 , 2) skal tilhøre den venstre gren eller den højre gren af grafen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. oktober 2021 af jantand

Kære Sune, jeg kan se du er rigtig dygtig. Men det er meningen, at den der spørger skal have hjælp til at løse opgaven. Ikke have løsningen,så lærer han jo ikke noget

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. oktober 2021 af SuneChr

Tak for indlægget # 4.
Jeg har tidligere været, og er stadig, opmærksom på, at vi, så vidt mulig, ikke skal give færdige svar og ikke løse hele opgaver for dem, der måtte anmode om hjælp. Det er ikke alle, - opgavestillere som hjælpere, - som er  h e l t  bekendt med betingelserne for benyttelse af portalen.
Mit aktuelle indlæg # 3 er kun tænkt som et supplement til den sædvanlige måde at angive en stykvis
funktion på, da man ikke altid kan vide, hvilken af grenene det fælles punkt skal tilhøre. Der er med forsæt
heller ikke angivet delfunktionernes forskrift, da trådstarter også skal kunne arbejde med forskriften, du angiver i # 2. Det har ikke været hensigten med # 3 at promovere min faglighed, - dertil er vi mange, som kan dele de kønne ord, men tak for venligheden.
 


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. oktober 2021 af Soeffi

#0. a)

Vedhæftet fil:image.png

Skriv et svar til: Løs Ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.