Matematik

Bestem en forskrift for omsætning

17. oktober 2021 af HellePlays - Niveau: B-niveau

Opgave beskrivelse:

En virksomhed sælger et produkt og har fundet frem til, at salgsprisen p i kr. er givet ved en funktion med forskriften p(x)=-0,6x+100  (x er den daglige afsætning i stk.) 

I den første del af opgaven skal man bestemme afsætningen ved en salgspris på 60 kr. 

Her har jeg fundet resultatet ved at sætte 60 lig med funktionen så der står 60=-0,6x+100 og derefter isolere x og får resultatet 66,67. Tænker dette skal bruges. 

Jeg kan forestille mig at man skal lave en andengradsfunktion, eftersom prisen ændre sig i forhold til afsætningen. Jeg ved dog ikke hvordan jeg skal gøre dette.

Vil blive meget glad hvis der var nogen der kunne give mig lidt hjælp her.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2021 af peter lind

Prisen er noget du sætter selv(forretningen) så den skal du umiddelbart ikke kende


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. oktober 2021 af ringstedLC

Du omtaler kun, og har løst den første del af opgaven.

Vedhæft et godt billede af hele opgaven og beskriv hvad den 2. gradsfunktion skulle bruges til.


Svar #3
17. oktober 2021 af HellePlays

Jeg har selv fundet ud af det. Man skulle bare gange x ind i den lineære funktion for at finde funktionen for omsætningen, men tak for jeres tid. :)


Skriv et svar til: Bestem en forskrift for omsætning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.