Matematik
Eulers ligning
Jeg skal løse opgave b i den vedhæftede fil, men jeg er stødt ind i et problem. Jeg har differentieret venstresiden sådan her:
Og højresiden sådan her:
Så fås:
Men dette holder jo kun for t=1. Hvordan viser jeg så, at det også holder for øvrige t?
Svar #1
29. oktober 2021 af peter lind
I den anden ligning sætter du bare til sidst k=1. Det gælder jo for alle k også for k= 1
Svar #2
29. oktober 2021 af gavs (Slettet)
Ok, men skal det ikke også gælde, når k er andet end 1? Man skal vel kunne lave en vilkårlig kombination af k og t? Der står jo, det skal gælde for alle t>0.
Svar #3
Undskyld. Der er t du skulle sætte lig 1. D skulle jo komme frem til ligningen lige under
Svar #4
Det forstår jeg ikke helt. Jeg er jo interesseret i at vide, hvad man gør, når t er forskellig fra 1.
Svar #5
Hvorfor vil du vide det ? Du skal jo nå frem til formlen i b. Det opnår du jo ved at sætte t = 1
Svar #6
Jeg troede bare, at man skulle vise, at det gælder for alle t. Hvis man sætter t=1, har man vel kun vist, at f opfylder Eulers ligning for t=1.
Svar #8
30. oktober 2021 af gavs (Slettet)
Okay. Så forstår jeg det vist. Det er fordi, at k i Eulers ligning ikke nødvendigvis skal være det k, som beskriver homogeniteten af f, men k betyder her bare en konstant, ikke?
Svar #9
Eller er det fordi, at Eulers ligning kun gælder for t=1? Sætter man t=1, så svarer det jo til, at sammenhængen gælder i punktet (x,y)?
Svar #12
30. oktober 2021 af Soeffi
#9...Eller er det fordi, at Eulers ligning kun gælder for t=1?
Du skal vise, at det gælder for f(x,y). Du har vist det for f(tx,ty), men f(x,y) svarer jo netop til f(tx,ty), når t = 1, qed!
Svar #14
Kan det passe, at funktionen B(m,h) er homogen af grad -1?
Det ser umiddelbart sådan ud, når jeg forsøger at udregne det:
Svar #16
31. oktober 2021 af Soeffi
#0...
Jeg tror, at det skal være:...
Heraf kan Eulers ligning udledes som det specialtilfælde, hvor t = 1, dvs.
Svar #17
31. oktober 2021 af gavs (Slettet)
Nu stiller jeg måske et dumt spørgsmål, men når man så har sat t=1, og man får det ønskede, så har man vel vist, at det gælder for alle t, da der jo er tale om et vilkårligt (x,y), og man ganger jo t på disse koordinater, ikke?
Svar #18
31. oktober 2021 af peter lind
for alle lovlige t. Funktionen B(m, h) dur ikke for negative tal.
Hvorfor vender du hele tiden tilbage til t ? Det=n er helt ligegyldig
Svar #19
31. oktober 2021 af gavs (Slettet)
Det gør jeg nok fordi, jeg ikke helt har forstået det så. Men hvad mener du med, at B(m,h) ikke dur for negative tal? Altså jeg kan sagtens se, at massen og højden ikke kan antage negative værdier.