Matematik

Betydning af "faktor"

02. december 2021 af 1234567899876543210 - Niveau: A-niveau

Hejsa!

Jeg har løst alle nedenstående opgaver, men er blevet lidt i tvivl om svaret på e. Jeg udregnede at faldet er på 1,19289, men indså så, at der blev spurgt til "hvor stor en faktor" og ikke "hvor meget". Mit spørgsmål ligger lidt i hvad der menes med en faktor i denne sammenhænge. Er det et andet udtryk for det samme og jeg bare overkomplicerer det?

Tak for hjælpen! Opgaven ses herunder

I det følgende skal du benytte Eulers metode til at bestemme tilnærmede værdier for den løsning til den logistiske differentialligning y y ′ = 0,02 (100 ) − y , som tilfredsstiller følgende randbetingelse: f (0) 20 = . Du skal benytte Excel.

a) Bestem et udtryk for den eksakte løsning til problemet.

b) Benyt (4) til at opstille en rekursionsformel for at kunne bruge Eulers metode.

c) Benyt først skridtlængde på 0,2 og brug Excel til at udregne alle de tilnærmede funktionsværdier fra x = 0 til x = 4 i skridt på 0,2. Bestem den største afvigelse af disse værdier i forhold til de korrekte. Lad et diagram i Excel, som viser den tilnærmede og den eksakte graf på samme tid.

d) Gentag c) med skridtlængden 0,1.

e) Med hvor stor en faktor er den maksimale fejl i intervallet [0, 4] faldet, ved at gå fra 0,2 til 0,1 i skridtlængde? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. december 2021 af jantand

Hvis den rigtige udregning er A og udregningen med 0,2 er B , så er der en forskel på faktor A/B.
Hvis udregningen med 0,2 er B og med 0,1 er C . Så er der en forskel på faktor B/C

Brugbart svar (1)

Svar #2
02. december 2021 af Eksperimentalfysikeren

Den strste afvigelse med skridtlængde 0,2 kaldes d og den største afvigelse med skridtlængde 0,1 kaldes b. Den søgte faktor kaldes k. Så skal k opfylde: a * k = b

k er det, som a skal ganges med for at give b.


Svar #3
02. december 2021 af 1234567899876543210

#2

Mener du ikke, at den største afvigelse med skridtlængden 0,2 kaldes a, ikke d, eller misforstår jeg noget?


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. december 2021 af Eksperimentalfysikeren

Jo, det er korrekt.


Skriv et svar til: Betydning af "faktor"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.