Matematik
Gaus elimination. hjælp til om metoden er rigtig?
Vil i være søde at tjekke op for om metoden er rigtig?
Svar #2
20. december 2021 af jl9
Er der ik noget galt med den første R2*2-R1 og så 4-tallet i 2. række? (4*2 - 5)
Og dit billede er lidt skævt :)
Svar #3
20. december 2021 af peter lind
Jeg kan ikke se hvordan du i første trin i anden linje får 0 4 10 6
Du kan kontrollere dine udregninger selv til sidst ved at gøre prøve eller bruge dit CAS værktæj
Svar #4
21. december 2021 af gavs (Slettet)
Her har du svaret. Jeg vil kraftigt fraråde dig at omdanne brøkerne til decimaltal. Det er ikke præcist, det giver som sådan ikke nogen mening, og hvis dit svar skal angives i forbindelse med en test eller en aflevering på universitetet, så får du i hvert fald ikke max point for opgaven. Du burde også overveje at lade være med at skrive ting som 0x og 1x. Udelad 0-leddene og skriv i stedet for 1x bare x. Det bliver meget nemmere for dig at overskue.
Svar #7
21. december 2021 af SauIGoodman
Enig med #4. Desuden vil du opdage, at det er nemmere at arbejde med brøker end at omdanne til decimaltal. Forestil dig du skulle gange to tal,
Eller skrevet som
Hvad mon er nemmest?
---
Held og lykke med studiet! :-)
Svar #9
21. december 2021 af jl9
Det gik lige op for mig, overskriften på denne tråd. Gauss-elimination, er metoden rigtig?
Ift. Gauss syns jeg at metoden er ok.
Svar #10
21. december 2021 af gavs (Slettet)
Mht. metoden
Du har lavet echelonform, men ikke reduceret echelonform, hvilket du burde gøre, da du kan aflæse løsningen direkte heraf. Der går vist et eller andet galt under rækkeoperationerne. Husk:
- At du må gange en række med en skalar forskellig fra 0.
- Lægge en række ganget med en skalar til en anden række (eller trække fra; svarer bare til at gange med en negativ skalar).
- Bytte rundt på to rækker.
Og du må ikke gøre mere end det, ellers begynder du at ændre på løsningsmængden. Jeg tror måske, der sker et eller andet, som ikke fremgår af ovenstående, under rækkeoperationerne, men jeg kan ikke helt aflæse det. Jeg forstår fx ikke, hvad den første rækkeoperation går ud på. Den anden rækkeoperation ser ud til at være gået galt. Der står R3-5*R1, hvilket vel fx for første indgang burde betyde -10-5*(2)=-20, men det bliver så til 0.
Svar #11
21. december 2021 af Amalie1234324
#2Er der ik noget galt med den første R2*2-R1 og så 4-tallet i 2. række? (4*2 - 5)
Og dit billede er lidt skævt :)
Hej, jeg ganger R2 med 2, så får jeg et 2 tal i denne række. Dette vil jeg have, da jeg så kan bruge R1 til at fjerne 2 tallet i R2. Men kan godt se, at der hvor der står 4(efter første trin), der skal der stå 3, da 4*2=8 og - 5 vil give 3 og ikke 4.
Skriv et svar til: Gaus elimination. hjælp til om metoden er rigtig?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.