Kemi

Angiv pKa1 og ligevægtkonstanten Ka1 for H2CO3

02. januar 2022 af McBoio - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg er virkelig lost med de her opgaver. Selvom begge opgaver er meget ens er de hver fra to forskellige opgavesæt. Det ville betyde meget hvis jeg kunne få en hjælpende hånd!

Opgave 1

Angiv pKa1 for H2CO3 i en vandig opløsning indeholdende 0,15 M NaCl ved en temperatur på 20 °C, når opløsningen er mættet med CO 2 ved et partialtryk på 15 kPa og har et pH = 4,36

Opgave 2

Angiv ligevægtkonstanten Ka1 for H2CO3 i en vandig opløsning indeholdende 0,15 M NaCl ved en temperatur på 20 °C, når opløsningen er mættet med CO 2 ved et partialtryk på 15 kPa og har et pH = 4,36


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2022 af Heptan

Jeg tror man får brug for flere oplysninger. Hvilke hjælpemidler har du? Kan du slå nogle ting op, fx følgende:

- Koncentrationen af CO2 i en mættet opløsning ved 20 grader (måske kan NaCl påvirke denne?)

- Ligevægtskonstanten ved 20 grader for reaktionen:

H2CO3(aq) → H2O(l) + CO2(aq)

- Ligevægtskonstanten (Henrys konstant) ved 20 grader for reaktionen: (måske kan NaCl påvirke denne?)

CO2(aq) → CO2(g)


Svar #2
03. januar 2022 af McBoio

Jeg har en bog som hedder Kemiske data og oversigter (KDO), og der kan man finde hvad koncentrationen af CO2 i en mættet opløsning er, ved 20 grader (Tabel 12 i bogen). Den er 2,6 k'/ (MPa*L/mol) eller bare MPa*L/mol som også kan omskrives til kPa*L/mmol = kPa/mM

Jeg kan ikke lige finde ligevægtskonstanten for begge reaktioner, og jeg kan ikke lige finde noget som fortæller hvordan NaCl påvirker den første og anden reaktioner. Det kunne godt være det er i bogen, men jeg ved ikke lige hvor henne det lige burde være henne.

Jeg synes også begge opgaver er svære pga manglende informationer, men mange tak for at hjælpe!

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. januar 2022 af Heptan

Der er mange måder at løse opgaven på, så jeg ville nok prøve at finde relevante formler og data i pensum, herunder ionstyrker, Henderson-Hasselbalch ligningen, aktiviteter, partialtryk, opløselighedskoefficienter, alkalinitet, Henry's lov, opløselighedsdata osv.

Her er nogle mislykkede forsøg på at løse opgaven:

i) Hvis man kender opløseligheden S af CO2 i saltvandsopløsningen, kan man beregne pKa1 med Henderson-Hasselbalch ligningen, jf:

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/henderson-hasselbalch-equation

ii) pKa for lignende reaktionsskemaer (13) og (18) kan beregnes med ionstyrken I af opløsningen (0,15 M), og ligning (41) hhv. (42) i kilden (ca. s. 5)

https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/000456328402100105

hvor ΔT = T - 288,15 K (som beskrevet).

Heraf burde man kunne udlede pKa1 for dit reaktionsskema, ved at slå en syrekonstant op for H2CO3.


Skriv et svar til: Angiv pKa1 og ligevægtkonstanten Ka1 for H2CO3

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.