Matematik

1

21. februar 2022 af GrindingStudent - Niveau: B-niveau

Hej alle

Jeg har haft til opgave at finde længden af ret linje mellem en funktions linje og et punkt og har indtil videre haft okay med at klare det, men i den 4 opgave i det vedhæftede billede har jeg en parameterfremstilling for en linje. Formlen jeg har kræver at jeg har en a og b for at kunne løse den. Hvordan finder jeg a og b ud fra parameterfremstilling. Normalvektoren er (2, 1)  tror jeg, men hvordan skal jeg bruge det?

Vedhæftet fil: fasdfasfdadfdfs.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2022 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. februar 2022 af peter lind

Du finder to punkter på linjen ved at sætte t til to forskellige værdier nemmest med t =  0, 1 eller -1. Derefter bruger du bare formlerne for en ret linje


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. februar 2022 af ringstedLC

#0

Normalvektoren er (2, 1)  tror jeg, men hvordan skal jeg bruge det?

\begin{align*} \textup{{\color{Red} Retningsvkt.} }\vec{\,r} &= \binom{2}{1}\parallel \binom{1}{0.5} \\ y &= 0.5\cdot (x-4)+6=... \\ \vec{\,n} &= \widehat{\vec{\,r}\,} \\ 0 &=-1\cdot (x-4)+2\cdot (y-6)=... \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. februar 2022 af mathon

                 \small \small \small \begin{array}{lllllll}\textbf{eller:}&& I\textup{:}&x=4+2t\\&& II\textup{:}&y=6+\; \; t\\\\&& I\textup{:}&\; \; \; \; \; x=\; \; \; \; \; 4+2t\\&& \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! II\cdot (-2)\textup{:}&\underline{-2y=-12-2t}\\\\\textup{addition:}&&& x-2y=-8&\textup{elimination af parameteren }t\\\\&&& x-2y+8=0 \end{array}


Skriv et svar til: 1

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.