Matematik

Hjælp til matematik aflevering

23. februar 2022 af Clara2005 - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg sidder med denne mateamtik aflevering og er gået helt i stå. Ville høre om nogle havde mulighed for at hjælpe mig med hvad jeg skal gøre i opgave 7 b og c. og i opgave 1 og 2. i må meget gerne give en længere forklaring så jeg helt forstår hvad jeg skal og kan forklare hvad der bliver gjort, altså hvorfor man gør det man skal.

Mange tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. februar 2022 af Christianfslag

Til 7b:

Du finder fordoblingstiden ved 

T_2=\frac{log(2)}{log(a)}

Til 7c:

Find den værdi for x der opfylder følgende udtryk

\Delta f(x)=0.38


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. februar 2022 af Christianfslag

Til 1:

Du får oplyst en periodisk funktion og skal først finde perioden. Perioden beskrives som værende følgende

T=\frac{2\pi}{\omega}

Derefter skal du blot tegne grafen (anvend Maple), og juster x-aksen således at den blot viser to perioder.

Til 2:

Differentier funktionen og derefter løs for f'(0). Løs med Maple.

Ligningen f(x)=0 kan også løses med Maple.


Svar #3
25. februar 2022 af Clara2005

Hej Christianfslag.

Har du måske mulighed for at mise udregning da jeg virkelig ikke forstår hvilke tal jeg skal sætte ind, så jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal løse dem. så om du ville hjælpe med udregninger, og så skrive for hver trin hvad du gør da jeg også skal forklare hvad jeg gør, det ville hjælpe med at forstå det:)

TAK


Svar #4
25. februar 2022 af Clara2005

#2

Til 1:

Du får oplyst en periodisk funktion og skal først finde perioden. Perioden beskrives som værende følgende

T=\frac{2\pi}{\omega}

Derefter skal du blot tegne grafen (anvend Maple), og juster x-aksen således at den blot viser to perioder.

Til 2:

Differentier funktionen og derefter løs for f'(0). Løs med Maple.

Ligningen f(x)=0 kan også løses med Maple.

Og det skal lige siges at opgave 1 og 2 er uden hjælpe midler og har derfor vildt svært ved det:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. februar 2022 af ringstedLC

1. 

\begin{align*} f(t) &= A\cdot \sin(\omega \,t)+d\Rightarrow T=\frac{2\pi}{\omega } \end{align*}

kan nemt beregnes uden hj.-midler.


Svar #6
25. februar 2022 af Clara2005

#5
1. 



kan nemt beregnes uden hj.-midler.

Kan du måske vise hvordan jeg skal regne det ud? Fordtår det ik helt

Brugbart svar (0)

Svar #7
25. februar 2022 af ringstedLC

2.

\begin{align*} f(x) &= (x^2-5x+6)\cdot \ln(x^2+1) \\ f'(x) &= (x^2-5x+6)'\cdot \ln(x^2+1)+(x^2-5x+6)\cdot \bigl(\ln(x^2+1)\bigr)' \quad \textup{produktreglen}\\ \bigl(\ln(y)\bigr)' &= \frac{1}{\ln(y)}\cdot y'\;,\;y=x^2+1\quad \textup{sammensat funktion} \\ f(0) &= ...\cdot \ln(0^2+1)+...\cdot \frac{0^2}{\ln(0^2+1)}=\;? \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. februar 2022 af ringstedLC

#6: du kan vel aflæse ω i forskriften og beregne T i hovedet eller med håndkraft.


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. februar 2022 af ringstedLC

2. trykfejl:

\begin{align*} f(x) &= (x^2-5x+6)\cdot \ln(x^2+1) \\ f'(x) &= (x^2-5x+6)'\cdot \ln(x^2+1)+(x^2-5x+6)\cdot \bigl(\ln(x^2+1)\bigr)' \quad \textup{produktreglen}\\ \bigl(\ln(y)\bigr)' &= \frac{1}{\ln(y)}\cdot y'\;,\;y=x^2+1\quad \textup{sammensat funktion} \\ {\color{Red} f'}(0) &= ...\cdot \ln(0^2+1)+...\cdot \frac{0^2}{\ln(0^2+1)}=\;? \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #10
25. februar 2022 af ringstedLC

2 b)

\begin{align*} f(x) &= 0\Rightarrow x^2-5x+6=0\vee \ln(x^2+1)=0 \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. februar 2022 af ringstedLC

7 c)

\begin{align*} \textup{V\ae ksthastighed:} f'(x) &= ...\\ f'(x) &= 0.38\Rightarrow x=\;? \end{align*}

NB. Kun en opgave med underspørgsmål pr. tråd


Skriv et svar til: Hjælp til matematik aflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.