Biologi

SRP undersøgelse tuberkulose

24. februar 2022 af Usshhhh - Niveau: A-niveau

Hey Studieportal lærer. Jeg har en SRP om Tuberkulose jeg skal aflevere snart, og kan ikke finde en biologisk artikel, med både data, tal og et forsøg jeg kan snakke om. Er der nogen der kan sende links, der hjælper eller måske give nogle råd? Det akut, så, enhver hjælp hjælper, må jeg sige. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2022 af Moderatoren

Hvad skal den handle om? Hvor har du ledt efter en artikel? Har du ledt efter artikler på engelsk?


Svar #2
24. februar 2022 af Usshhhh

Ja Jeppe, jeg har brugt google scholar. Den skal primært bare handle om Tuberkulose.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2022 af Moderatoren

Ok, måske findes der ikke en artikel, som indeholder alt det? 

Prøv at søge andre steder, som fx bibliotek.dk eller måske under "References" på wikipedia


Svar #4
24. februar 2022 af Usshhhh

Det har jeg faktisk. Det egentligt kun en undersøgelse man har udføret med tal og data. Wikipedia hjælper ikke med det store. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. februar 2022 af Moderatoren

Skriv alle de steder, som du har søgt – så behøver andre ikke søge der, for du har allerede gjort det. 

Så kan man komme med forslag til steder, som du kan søge.


Svar #6
24. februar 2022 af Usshhhh

Hvem er andre, tror ikke der andre der svarer.

Google scholar

Videnskab.dk

Wiki

sundhed.dk


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. februar 2022 af Moderatoren


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. februar 2022 af Skaljeglavedinelektier

Prøv at søg på PubMed. 


Svar #9
24. februar 2022 af Usshhhh

Hey igen. PubMed ser god ud, men føler stadig ikke jeg finder tal og data jeg kan analysere, om tuberkulose.


Brugbart svar (1)

Svar #10
24. februar 2022 af Skaljeglavedinelektier

PubMed er den største database over medicinsk forskning, så det nok det bedste bud. Det er meget vagt, hvad du præcist søger. Du får svært ved at finde rådata at analysere, og du vil nok også have svært ved at analyse rådata. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. februar 2022 af DrNielsen

Du bliver nødt til at specificere hvad du søger.

Pubmed er, som anført, den største database vi har. Statistik, tal og data indgår i majoriteten af materialet. Du bliver nødt til at gøre op med dig selv hvad du søger. Førend du har gjort det får du næppe svar.


Svar #12
28. februar 2022 af Usshhhh

føler ikke det er nemt at specificere det jeg søger. Det jo ret ligemeget hvad jeg søger, så længe det er tal og data fra en undersøgelse, under emnet "Tuberkulose". Om det så er et forsøg man finder ved at man tjekker tuberkulose i kroppen eller om det er en måde at finde ud af hvor længe det har været i kroppen. Det er ligemeget, så længe det er tuberkulose emnet er. Tal og data der kan analyseres. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. februar 2022 af Skaljeglavedinelektier

Okay det er svært at hjælpe meget ift. søgestrategien men søg på pubmed, hvis du ikke har adgang til tidsskrifter gennem din uddannelsesinstitution (tvivler jeg på du har), kan man specificere, så man kun ser gratis artikler. 


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. februar 2022 af DrNielsen

Der er bare så mange spørgsmål. Er det lunge-tuberculose? Nyre? Lever? Tarm? Hjerne? Symptomatisk/asymptomatisk? Behandling? Patogenese?

Og så videre.

Hvis ikke du søger noget specifikt får du her en vilkårlig artikel omhandlende tuberculose - med data:

https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12889-022-12736-6.pdf

Det er en artikel der handler om hvorvidt tuberculosepatienter i Sydafrika kunne opstarte behandling hurtigere ved hjælp af SMS påmindelser. Der er mange fine tabeller at kigge på.

Eller kan du kigge på denne artikel:

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2214-109X%2818%2930477-7

Der undersøger man om specielt trænede indsatte i et fængsel i Ethiopien med begrænsede resurser kunne hjælpe med at opdage tuberculose tidligt, om man kom godt i mål med flere behandlinger samt om behandlingen blev iværksat hurtigere. Her er - igen - masser af statistik at kigge på.

Jeg tænker ikke umiddelbart at det er dette du er ude efter. Det er bare for at demonstrere at der er uendelige mængder data som kan fremsøges. Man skal bare vide hvad man søger efter.


Svar #15
30. marts 2022 af Usshhhh

Hey igen. Det lidt længe siden. Jeg har fået kickstartet min opgave og det går fint. Men dog har jeg et spørgsmål. Jeg skal analysere Lehmanns tale fra 1876, om tuberkulose. Det er fra Faber tuberkulosen Danmark, kbh 1926 s. 26.

Problemet er jeg ikke kan finde noget baggrundsviden om denne tale. Altså Jørgen Lehmann var ekspert i tuberkulose, men han var først født i 1890. Hjælp!


Skriv et svar til: SRP undersøgelse tuberkulose

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.