Fysik

Forsøg til kræft og nanorobotter, nogle ideer? -Tværfagligt projekt

03. marts 2022 af Will5007 - Niveau: 8. klasse

Min gruppe og jeg sidder lige nu og prøver på at finde på nogle forsøg vi kunne tage med i vores tværfagligt projekt der hedder "Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår.", hvor vi har valgt at præsentere omkring kræft og nanorobotter. De er begge dog meget små objekter så det bliver ret svært at have dem med ahah. Nogle ideer til forsøg vi kunne lave omkring det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. marts 2022 af janhaa

Jeg er norsk, og har kreft/cancer. Jeg vet der existerer en studie her på NTNU/SINTEF/St Olavs Hospital.

der heter nanomedisin. Der innkapsler de chemo/cellegift i nanomedisin. Da vil effektiviteten på chemo økes med 250 til 300 ganger. Samt at bivirkningene reduseres betraktelig, da nanomedisin er selektiv og virker på et 

bestemt område. Så d er 1 persontilpasset kreft-behandling.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. marts 2022 af janhaa

Dette har vært utprøvd på rotter og mus i 10 år. Men skal bli kliniske forsøk på mennesker etterhvert...


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. marts 2022 af janhaa

NTNU og SINTEF i Norge altså


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. marts 2022 af hillstrøm

nu er der jo tale om medicinske forsøg og dem kan i nok ikke lige sådan lave -

men i kan fx lave en model af, hvordan sådan en robot ser / kan se ud

+ en model af, hvordan det ser ud, når den angriber en kræftcelle


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. marts 2022 af janhaa

Ja, men tenkte de kunne innhente info fra forskningsprosjektet, og bruke data...

iallfall de innledende experimentene...på rotter og mus


Svar #6
03. marts 2022 af Will5007

Vi skal kigge på det, takker!


Skriv et svar til: Forsøg til kræft og nanorobotter, nogle ideer? -Tværfagligt projekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.