Matematik

areal og afstand hjælp!!

12. marts 2022 af shieo2200 - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, jeg sidder fast i alle 4 delopgaver. Er der nogle der kan forklare hvilken formel der skal bruges til alle 4? og hvordan jeg løser den ved hjælp af metoden. Tak på forhånd (se vedhæftet fil)

Vedhæftet fil: opg 3.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
12. marts 2022 af jl9

a) Areal af en retvinklet trekant plus areal af et cirkeludsnit. Trekanten med længderne 7m og 4m kan med Pythagoras bruges til at bestemme cirklens radius, som er den sidste længde i trekanten. Med trekanten kan centervinklen til cirkelbuen også bestemmes.


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. marts 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. marts 2022 af ringstedLC

b) 

\begin{align*} (x-x_C)^2+(y-y_C)^2 &= r^2 \end{align*}

c)

\begin{align*} y &= \frac{y_B-y_A}{x_B-x_A}\cdot \bigl(x-x_A\bigr)+y_A \end{align*}


Svar #4
12. marts 2022 af shieo2200

hvad med a, forstår ikke hvilken formel der skal bruges?


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. marts 2022 af ringstedLC

\begin{align*} A_{udsnit} &= \pi\,r^2\cdot \frac{\theta }{360^{\circ}} \;,\;\tan(180^{\circ}-\theta )=\tfrac{7}{4}\;,\;r^2=4^2+7^2 \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #6
12. marts 2022 af Soeffi

#0. Løsning i Geogebra.

Vedhæftet fil:trekantcirkel.png

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. marts 2022 af ringstedLC

-

Vedhæftet fil:_0.png

Brugbart svar (0)

Svar #8
12. marts 2022 af ringstedLC

d)

\begin{align*} \textup{dist}(AB,C) &= \frac{\left |a_{AB}\,x_C+b_{AB}-y_C\right |}{\sqrt{ {a_{AB}}^2+1}} \\ \textup{dist}_\textup{min}(AB,\textup{c.-bue}) &= \textup{dist}(AB,C)-r \end{align*}


Svar #9
15. marts 2022 af shieo2200

forstår ikke d´eren, og hvad min x og y værdier er ?


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. marts 2022 af ringstedLC

- Bestem ligningen for en linje gennem A og B.

\begin{align*} y &= a_{AB}\cdot x+b_{AB} \end{align*}

Den korteste afstand mellem cirkelbuen og AB må være en del af distancen mellem denne linje og C.

Distancen bestemmes med distanceformlen, hvor (xCyC) er koordinaterne til C som du selv har defineret på "det passende koordinatsystem".

På figuren i #6 er de (4,0).


Skriv et svar til: areal og afstand hjælp!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.