Matematik

Bredde af parabel

31. marts 2022 af EmmaHG (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! Er der evt. nogle der kan hjælpe med den her opgave? 

For at finde højden, tænker jeg bare at det er at finde diskriminanten d's værdi og så efterfølgende toppunktet. Kan det passe at den maksimale dybde så er -6 meter?

Jeg er dog ikke helt sikker på hvordan man udregner bredden. 

Nogle der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2022 af StoreNord

Bredden er afstanden mellem rødderne.

Højden er | y(0) |


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. marts 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #3
31. marts 2022 af ringstedLC

#0

For at finde højden, tænker jeg bare at det er at finde diskriminanten d's værdi og så efterfølgende toppunktet. Kan det passe at den maksimale dybde så er -6 meter?

Nej. Men du tænker rigtigt. Og det er nemmere at bruge: En parabel skærer y-aksen i (0, c).


Svar #4
02. april 2022 af EmmaHG (Slettet)

#3
#0

For at finde højden, tænker jeg bare at det er at finde diskriminanten d's værdi og så efterfølgende toppunktet. Kan det passe at den maksimale dybde så er -6 meter?

Nej. Men du tænker rigtigt. Og det er nemmere at bruge: En parabel skærer y-aksen i (0, c).

Tak! Dybden er vel -3 så? Siden det er c-værdien


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. april 2022 af Anders521

#4 Bemærk,at der måles i meter. Det giver nok ikke mening, at dybden er -3 meter.


Svar #6
02. april 2022 af EmmaHG (Slettet)

#5

#4 Bemærk,at der måles i meter. Det giver nok ikke mening, at dybden er -3 meter.

Ah ja, tak! Det havde jeg lige overset. Har fået rettet det nu. Tak!


Brugbart svar (1)

Svar #7
02. april 2022 af ringstedLC

Ja, men det er i forhold til "0". Henne i svømmehallen siger skiltet nok: "Dybde 3 m.":

\begin{align*} kanal(x)=y &= \frac{1}{3}\,x^2-3\;,\;-3\leq x\leq 3 \\dybde(x) &= \left | y \right | \\&= \left | \frac{1}{3}\,x^2-3 \right | \\ &= -\frac{1}{3}\,x^2+3 \\ dybde_{maks.}(x) &= dybde(0)=3\,\textup{(m)} \end{align*}


Skriv et svar til: Bredde af parabel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.