Fysik

Omdrejningstal formel - bevis

24. april 2022 af mikkel1232 - Niveau: A-niveau

Hej,

Er der nogle der ved hvordan man kan bevise formlen for omdrejningstallet n:

n=\frac{V_{c}*1000}{\pi *d}

n er omdrejningstallet, vC er skærehastigheden, d er værktøjets diameter (fræsning) eller emnets diameter (drejning).


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2022 af peter lind

Læg hele opgaven ind som billedfil eller til nød pdf fil


Svar #2
24. april 2022 af mikkel1232

Det er ikke en opgave jeg har fået men noget jeg skal bruge til et fysikprojekt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2022 af ringstedLC

\begin{align*} n &= \frac{v\cdot 1000}{\pi\cdot d} \\ \left [ n \right ]=\textup{omdr.} &\;,\; \left [\frac{\frac{s}{t}}{\textup{omkreds}} \right ] =\frac{\frac{\textup{m}}{\textup{s}}}{\textup{m}}=\textup{s} \\ \textup{omdr.} &\;{\color{Red} \neq}\; \textup{s} \end{align*}

Der er altså noget, der ikke passer.

NB. Opdatér din profil!


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. april 2022 af Eksperimentalfysikeren

Der er et problem med enhederne. Jeg vil tro, at skærehastigheden angives i m/s, mens diameteren angives i mm. Det er her faktoren 1000 kommer ind.

Hvis den roterende del har diameteren d og roterer med omdrejningstallet n (d målt i m/s og n antal omdrejninger pr sekund) bevæger overfladen sig med hastigheden v=n*d, hvor v så er i m/s. Hvis diameteren måles i mm og hastiheden i m/s, skal mm omregnes til m eller omvendt. Det giver omregningsfaktoren 1000mm/m.

Man bruger ofte i teknikken et enhedsvalg, der er fastlagt indenfor den pågældende teknik. Det bevirker, at man kan have formler, hvor man blander størrelser med enheder, der ikke passer sammen, i formler, der har den slags omregningsfaktorer. I maskinteknikken benytter man altid mm. Et 40m langt skib har denfor længden 40000, underforstået mm. Kommer der en kunde, der ikke kender denne konvention og beder om at få lavet noget i 25cm's længde, kan det ske, at det bliver leveret i længden 25mm.

Jeg ville egentlig forvente, at n var omdrejninger pr minut, men her er det pr sekund.


Skriv et svar til: Omdrejningstal formel - bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.