Matematik

Bestem mængden af c i de reelle tal, hvor a_n har en konvergent delfølge

01. maj 2022 af louisesørensen2 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude, jeg har følgende spørgsmål:

"Lad z\in \mathbb{C} være givet ved z=1-i og c \in \mathbb{R}. Definér følgen \left \{ {a_n} \right \}_{n\in\mathbb{N}} ved a_n=(c\cdot z)^n.

Bestem mængden af c \in \mathbb{R}, hvor \left \{ {a_n} \right \}_{n\in\mathbb{N}} har en konvergent delfølge".

Jeg er nået frem til at da z er et komplekst tal, så har talfølgen 8 delfølger.

Jeg har også vha. Maple fundet ud af at hver af disse delfølger afhænger af c, da det tal skalerer modulus på de respektive delfølger.

Jeg har specifikt blot svært ved at bestemme dette c.

Er der nogle som har nogle hints?

God aften!

Bemærk vedhæftede

Her ses n=9, som netop viser a_1=1-i og a_9=16-16i

BEMÆRK at c ikke er med i udtrykket ellers vil man ikke kunne compute det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. maj 2022 af AskTheAfghan

Hvordan kan du se, at den har 8 delfølger?

Overbvis dig selv, at der for et vilkårligt komplekst tal w, vil talfølgen (wn)n≥1 konvergere (mod 0) hvis |w| < 1. Prøv benyt dette resultat til at kigge på tilfældet w = c(1-i). Bemærk, at dette ikke fortæller noget specifikt om delfølger.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. maj 2022 af Al81

Hvad forstår du ved delfølge? Umiddelbart husker jeg det som en følge af udvalgte led af den oprindelige følge? Kan der kun vælges 8?

Hvad med a_10? Jeg får det til -32i - altså modulus lig 32 - a_9*(1-i)= 16 - 16i(1-i)

For c=1, ser det ud som om modulus vokser med faktoren sqrt(2), når vi lader n vokse med 1.
Jeg tænker det er noget med med at få valgt c, så netop denne faktor bliver "neutraliseret".

Bemærk: (c*z)^n = c^n*z^n

Noget med at vælge c, så c^n formindskes med faktoren sqrt(2), når n vokser med 1?

Håber det kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. maj 2022 af AskTheAfghan

Se evt. [LINK]


Skriv et svar til: Bestem mængden af c i de reelle tal, hvor a_n har en konvergent delfølge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.