Kemi

Krav til de deltagende stoffer i en redoxreaktion

06. maj 2022 af lagkage11 - Niveau: B-niveau

Hej derude

Mit spørgsmålet er som titlen lyder; hvilke krav er der for de deltagende stoffer, for at der kan ske en redoxreaktion?

Mit svar: der skal indgå mindst et atom og mindst et molekyle for at der kan ske en afgivelse (ox) af elektroner og en optagelse (red) af elektroner. 

Jeg er dog ikke helt sikker og finder det tæt på umuligt at finde et klart svar. Nogle der kan og vil hjælpe mig?

Mvh lagkagen


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. maj 2022 af hffærdig20222 (Slettet)

For at ét stof kan afgive elektroner, skal der altid være et andet til stede, der kan optage elektronerne. Når der sker en oxidation, sker der altså samtidig en reduktion. Sammenfattende indføres begrebet redoxreaktion 


Svar #2
06. maj 2022 af lagkage11

#1

For at ét stof kan afgive elektroner, skal der altid være et andet til stede, der kan optage elektronerne. Når der sker en oxidation, sker der altså samtidig en reduktion. Sammenfattende indføres begrebet redoxreaktion 

Jeg er helt med på at der både sker oxidation og reduktion. Måske du kan hjælpe mig videre herfra. 

1. Er min opfattelse korrekt ift krav til redoxreaktioner? At der skal indgå både et atom og en ion? Ligesom for at atomet kan optage elektroner og ionen kan afgive elektroner?

2. Fx ser jeg ikke at to grundstoffer kan danne en redoxreaktion, da der så ikke sker en oxidation - afgivelse af elektroner. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. maj 2022 af mathon

2. Fx ser jeg ikke at to grundstoffer kan danne en redoxreaktion, da der så ikke sker en oxidation - afgivelse af elektroner.

                             \small \begin{array}{lllllll} \overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{Fe}\,_{\textit{(s)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{S}\,_{\textit{(s)}}\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} +2}}}{Fe}\overset{\mathbf{{\color{Blue} -2}}}{S}\,_{\textit{(s)}} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

En redoxreaktion er en reaktion hvor der overføres en eller flere elektroner fra ét atom til et andet. Det er det mest simple svar. Men jo, der skal indgå både et atom og en ion.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Jeg er helt med på at der både sker oxidation og reduktion. Måske du kan hjælpe mig videre herfra. 

1. Er min opfattelse korrekt ift krav til redoxreaktioner? At der skal indgå både et atom og en ion? Ligesom for at atomet kan optage elektroner og ionen kan afgive elektroner?

Der skal indgå både et atom og en ion, men det er et atom, som afgiver, og et andet atom, som optager.

2. Fx ser jeg ikke at to grundstoffer kan danne en redoxreaktion, da der så ikke sker en oxidation - afgivelse af elektroner. 

Korrekt.


Svar #6
06. maj 2022 af lagkage11

#3

2. Fx ser jeg ikke at to grundstoffer kan danne en redoxreaktion, da der så ikke sker en oxidation - afgivelse af elektroner.

                             \small \begin{array}{lllllll} \overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{Fe}\,_{\textit{(s)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{S}\,_{\textit{(s)}}\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} +2}}}{Fe}\overset{\mathbf{{\color{Blue} -2}}}{S}\,_{\textit{(s)}} \end{array}

Jeg sætter virkelig pris på at du vil hjælpe - kunne det være at du vil sætte flere ord på, udover selve reaktionsskemeat? Jeg kan godt se at du har lavet en redoxreaktion bestående af grundstoffer. Vil det sige at der altså ikke nødvendigvis skal indgå både et atom og en ion? Her må du meget gerne svare med nogle ord, da jeg langt bedre vil forstå det sådan.

Bliver dog lidt forvirret over jeres svar Omar95 og mathon, da det ser ud til at I er uenige...

På forhånd tak til hver af jer, for at I vil hjælpe.


Brugbart svar (1)

Svar #7
07. maj 2022 af mathon

Du bør skelne mellem
                                       hvad en redoxreaktion er
                        og
                                       hvor den i kemisk praksis har meningsfuld anvendelse.

hvad en redoxreaktion er, har du styr på med undtagelse af påstanden om, at den ene reaktant absolut skal være en ion. Men i langt de mindre gennemskuelige redoxreaktioner er det rigtigt.

Her kommer anvendelsen ind i billedet.
Hvis der ikke fandtes mere komplicerede 
kemiske reaktioner end

                                       \small \small \begin{array}{lllllll} Fe\,_{\textit{(s)}}\;+\;S\,_{\textit{(s)}}\;\longrightarrow \;FeS\,_{\textit{(s)}} \end{array}

ville begrebet redoxreaktion ikke eksistere. 


For de mere uoverskuelige reaktioner, hvor elektronudvekslingen ikke direkte kunne følges i enkeltheder, valgte
man at indføre begrebet oxidationstrin/-tal i fuld overenstemmelse med 
reglen:
               Summen af de elektriske ladninger - regnet med fortegn - skal være den samme
               på begge sider af reaktionstegnet.

I reaktionsrummet, som ofte er en opløsning, er der altid H2O til stede og H2O kan derfor muligvis deltage i processen. Er opløsningen sur, kan der endvidere forbruges H+, og er opløsningen basisk, kan der forbruges OH- ved processen.

I en sur opløsning kan der dannes H+, men derimod ikke OH-; thi tænkte man sig OH- dannet, måtte OHomsætte sig med H+ under dannelse af H2O. 
Omvendt kan der i basisk opløsning dannes OH-, men ikke H+.
Ved en proces, der begynder i neutral væske, kan der enten dannes H+ eller OH-.

                                       
            


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#7

Sådan har jeg aldrig set på det. Men det giver god mening. Tak.

Brugbart svar (0)

Svar #9
07. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#6
#3

2. Fx ser jeg ikke at to grundstoffer kan danne en redoxreaktion, da der så ikke sker en oxidation - afgivelse af elektroner.

                             \small \begin{array}{lllllll} \overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{Fe}\,_{\textit{(s)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{S}\,_{\textit{(s)}}\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} +2}}}{Fe}\overset{\mathbf{{\color{Blue} -2}}}{S}\,_{\textit{(s)}} \end{array}

Jeg sætter virkelig pris på at du vil hjælpe - kunne det være at du vil sætte flere ord på, udover selve reaktionsskemeat? Jeg kan godt se at du har lavet en redoxreaktion bestående af grundstoffer. Vil det sige at der altså ikke nødvendigvis skal indgå både et atom og en ion? Her må du meget gerne svare med nogle ord, da jeg langt bedre vil forstå det sådan.

Bliver dog lidt forvirret over jeres svar Omar95 og mathon, da det ser ud til at I er uenige...

På forhånd tak til hver af jer, for at I vil hjælpe.

Jeg kan fortælle, at vi ikke længere er uenige. Jeg kendte ikke til den form for redoxreaktion mathon nævnte.


Svar #10
07. maj 2022 af lagkage11

#7

Du bør skelne mellem
                                       hvad en redoxreaktion er
                        og
                                       hvor den i kemisk praksis har meningsfuld anvendelse.

hvad en redoxreaktion er, har du styr på med undtagelse af påstanden om, at den ene reaktant absolut skal være en ion. Men i langt de mindre gennemskuelige redoxreaktioner er det rigtigt.

Her kommer anvendelsen ind i billedet.
Hvis der ikke fandtes mere komplicerede 
kemiske reaktioner end

                                       \small \small \begin{array}{lllllll} Fe\,_{\textit{(s)}}\;+\;S\,_{\textit{(s)}}\;\longrightarrow \;FeS\,_{\textit{(s)}} \end{array}

ville begrebet redoxreaktion ikke eksistere. 


For de mere uoverskuelige reaktioner, hvor elektronudvekslingen ikke direkte kunne følges i enkeltheder, valgte
man at indføre begrebet oxidationstrin/-tal i fuld overenstemmelse med 
reglen:
               Summen af de elektriske ladninger - regnet med fortegn - skal være den samme
               på begge sider af reaktionstegnet.

I reaktionsrummet, som ofte er en opløsning, er der altid H2O til stede og H2O kan derfor muligvis deltage i processen. Er opløsningen sur, kan der endvidere forbruges H+, og er opløsningen basisk, kan der forbruges OH- ved processen.

I en sur opløsning kan der dannes H+, men derimod ikke OH-; thi tænkte man sig OH- dannet, måtte OHomsætte sig med H+ under dannelse af H2O. 
Omvendt kan der i basisk opløsning dannes OH-, men ikke H+.
Ved en proces, der begynder i neutral væske, kan der enten dannes H+ eller OH-.

                                       
            

Tak for hjælpen :)

Omar95, så lærte vi begge to noget og tak til dig også :)


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#10
#7

Du bør skelne mellem
                                       hvad en redoxreaktion er
                        og
                                       hvor den i kemisk praksis har meningsfuld anvendelse.

hvad en redoxreaktion er, har du styr på med undtagelse af påstanden om, at den ene reaktant absolut skal være en ion. Men i langt de mindre gennemskuelige redoxreaktioner er det rigtigt.

Her kommer anvendelsen ind i billedet.
Hvis der ikke fandtes mere komplicerede 
kemiske reaktioner end

                                       \small \small \begin{array}{lllllll} Fe\,_{\textit{(s)}}\;+\;S\,_{\textit{(s)}}\;\longrightarrow \;FeS\,_{\textit{(s)}} \end{array}

ville begrebet redoxreaktion ikke eksistere. 


For de mere uoverskuelige reaktioner, hvor elektronudvekslingen ikke direkte kunne følges i enkeltheder, valgte
man at indføre begrebet oxidationstrin/-tal i fuld overenstemmelse med 
reglen:
               Summen af de elektriske ladninger - regnet med fortegn - skal være den samme
               på begge sider af reaktionstegnet.

I reaktionsrummet, som ofte er en opløsning, er der altid H2O til stede og H2O kan derfor muligvis deltage i processen. Er opløsningen sur, kan der endvidere forbruges H+, og er opløsningen basisk, kan der forbruges OH- ved processen.

I en sur opløsning kan der dannes H+, men derimod ikke OH-; thi tænkte man sig OH- dannet, måtte OHomsætte sig med H+ under dannelse af H2O. 
Omvendt kan der i basisk opløsning dannes OH-, men ikke H+.
Ved en proces, der begynder i neutral væske, kan der enten dannes H+ eller OH-.

                                       
            

Tak for hjælpen :)

Omar95, så lærte vi begge to noget og tak til dig også :)

Ja, det gjorde vi. Det var så lidt.


Skriv et svar til: Krav til de deltagende stoffer i en redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.