Matematik

Omkostning og salgspris. EMERGENCY!

13. maj 2022 af Greytoast2017 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Godaften. Jeg har simpelthen set mig fuldstændig blind på en opgave og kan hverken finde hoved eller hale, eller mening med noget som helst.

Opgaven lyder:

Salgsprisen P (i 100kr) pr. ton af en vare er givet ved funktionen: p(x)=-0,3x+45    ,x e[0;75]

(hvor x er afsætningen i ton)

Omsætningen som funktion af salger i ton bliver da O(x)=p(x)*x

Omkostningerne (i 100kr) ved afsætning af varen er givet ved funktionen C med forskriften: C(x)=0,4x^2 +100   , x e[0;75]

Virksomhedens overskud OV (i 100kr) ved salget kan bestemmes: OV(x)=0(X) - C(x)

Derefter en række spørgsmål jeg skal besvare, når jeg har fundet ovenstående. Er der en der vil være sød, at skære det helt ud i pap til mig så jeg kan forstå det? Hvordan regner jeg prisen ud, og får det til at blive til de forskrifter, der er givet? Please hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2022 af Anders521

#0 

Hvordan regner jeg prisen ud

Det afhænger vel hvad afsætningen x er. 

og får det til at blive til de forskrifter, der er givet?

Mener du forskriften for O og OV?


Svar #2
15. maj 2022 af Greytoast2017 (Slettet)

Ja altså, jeg skal jo finde forskriften for O, og der skal jeg jo bruge p(x) - men det har jeg jo ikke noget tal på?

En af opgaverne består i, at jeg skal tegne graferne for funktionerne, så jeg går da ud fra der skal være tal med i beregningen?


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. maj 2022 af ringstedLC

Du skal bestemme funktionerne, og ikke funktionsværdier:

\begin{align*} \textup{Salgspris: }p(x) &= -0.3x+45\;,\;x\in \left [ 0;75 \right ] \\ \textup{Oms\ae tning: }O(x) &= p(x)\cdot x \\&=-0.3x^2+45x\;,\;x\in \left [ 0;75 \right ] \\\\ \textup{Omk.: }C(x) &= 0.4x^2+100\;,\;x\in \left [ 0;75 \right ] \\ \textup{Ov.-skud: }OV(x) &= O(x)-C(x)\\&=-0.7x^2+45x-100\;,\;x\in \left [ 0;75 \right ] \end{align*}

Graferne tegnes med CAS.


Svar #4
15. maj 2022 af Greytoast2017 (Slettet)

#3

Du skal bestemme funktionerne, og ikke funktionsværdier:

\begin{align*} \textup{Salgspris: }p(x) &= -0.3x+45\;,\;x\in \left [ 0;75 \right ] \\ \textup{Oms\ae tning: }O(x) &= p(x)\cdot x \\&=-0.3x^2+45x\;,\;x\in \left [ 0;75 \right ] \\\\ \textup{Omk.: }C(x) &= 0.4x^2+100\;,\;x\in \left [ 0;75 \right ] \\ \textup{Ov.-skud: }OV(x) &= O(x)-C(x)\\&=-0.7x^2+45x-100\;,\;x\in \left [ 0;75 \right ] \end{align*}

Graferne tegnes med CAS.

Tuuuusind tak! Kæmpe stor hjælp!

Jeg skal dog lige være sikker på, om det er rigtigt der skal stå -100 til sidst og ikke +100 ?


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. maj 2022 af ringstedLC

Dét kontrolberegner du selv.

Hint: Beregn omkostn. og omsætn. ved produktion/salg af 0 ton.


Skriv et svar til: Omkostning og salgspris. EMERGENCY!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.