Kemi

sammensatte og simple ioiner

19. maj 2022 af dniwatena - Niveau: C-niveau

jeg er igang med at få læst op til eksamen i kemi c. Ioner har boldt problemer konstant og vil ikke hænge ved. jeg læser på selvstudie og har ikke haft det bedste resultat af at få det forklaret online.

ionforbindelser er mellem metaller og ikke-metaller. så langt så godt.

simple ioner er er atomer som har afgivet/optaget en eller flere elektroner. når elerktroner ikke kan eksistere frit, hvrodan kan ioner så dannes? jeg er med på at positivt ladet ioner kan "eksistere" da de muligvis er på "jagt" efter en atom som kan optage dens elektron, men de negativtladet ioner kan vel ikke findes før en positivion dukker op? så langt er jeg med på ioner-

Men hvad er de sammensatte ioner? det er åbenbart ikke simpleioner sat sammen (hvilket ville gøre det langt nemmere). er der en regel som jeg har overset for at forstå det? jeg har grublet over det længe og forsøgt at finde svaret på nettet men bliver mere frustreret over de svar jeg får.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2022 af Eksperimentalfysikeren

Et eksempel på en sammensat ion er SO4--. Den er fremkommet ved etmolekyle SO3 har reageret med vand og dannet H2SO4, hvor de to brintatomer har forladt molekylet uden at tage deres elektroner med. Det kan ske ved at vandmolekyler støder ind i molekylet og danner en anden sammensat ion, H3O+ (Der dannes selvfølgelig en ion for hvert brintatom).

Der er altså ikke tale om, at et atom frigiver en elektron, som så flyder frit omkring, der er tale om, at et molekyle splittes i to på en sådan måde, at elektronerne ikke "kommer det rigtige sted hen".


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. maj 2022 af AngelOneOne

Hej,

Håber dette kan hjælpe med din forståelse af ioner og sammensatteioner (og navngivningen af dem): https://kemi.androide.dk/6-ion-og-molekyleforbindelser/ - Afsnit 6.1 til 6.3 omhandler ioner og ionforbindelser.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #3
22. maj 2022 af dniwatena

Tak til jer begge. Det var et godt link som gav mere forståelse af ioner. Jeg håber nok fortsat jeg ikke trækker det emne... :-)


Skriv et svar til: sammensatte og simple ioiner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.