Dansk

Mundtlig eksamen om det moderne gennembrud

25. maj 2022 af frejamadsennn - Niveau: 10. klasse

Hej. 

Jeg har som fordybelsesområde trukket det moderne/folkelige gennembrud. Hertil har jeg valgt Forladt dog ej af venner i nøden som mit prøveoplæg. Jeg er nu nået til perspektivering. Jeg skal finde tre perspektiveringsområder, jeg mangler den som er udenfor pensumlisten, som altså kan være alt. Og så mangler jeg et oplæsningsstykke, som jeg tænker skal omhandle kvinders roller, ligestilling eller noget i den stil. Håber i kan hjælpe?

Hilsen Freja


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2022 af Moderatoren

Hvad skal du finde udenfor pensumlisten? Hvad er dit problem med at finde det? 

Hvad er dit problem med at finde oplæsningsstykke? Hvad har du ledt efter, og hvor har du ledt?


Svar #2
25. maj 2022 af frejamadsennn

Jeg skal finde en tekst, et billede eller video der er relevant for mit billede, som jeg så kan perspektivere med.

Og med mit oplæsningsstykke har jeg kigget på tekster omkring ulighed og kønsroller, jeg har bare kigget på nettet. Jeg har fundet et tekststykke som jeg overvejer:

"På flere områder er det i 2021 gået fremad med ligestilling mellem kønnene i Danmark: Fædre har fået ret til en større del af barslen. Lidt flere kvinder er nu repræsenteret i kommunalbestyrelserne. Der er kommet større opmærksomhed på problemerne med seksuel chikane. Og der er indført lovgivning, som beskytter ofre for voldtægt, psykisk vold og stalking bedre.

Alligevel er der stadig meget at gøre, og Institut for Menneskerettigheder anbefaler regeringen at sætte endnu stærkere ind mod seksuel chikane. Andre anbefalinger handler om behovet for ligeløn og en højere andel af kvinder i ledelse."


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. maj 2022 af Moderatoren

Dit oplæsningsstykke skal vist være ca. en halv normalside, og så skal du kunne begrunde, hvorfor du har valgt det.

Hvis du finder temaet for dit maleri, så kan du søge efter noget, du kan perspektivere til, som har samme tema.


Skriv et svar til: Mundtlig eksamen om det moderne gennembrud

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.