Fysik

Hjælp til at tegne alm. graf i excel.

04. juni 2022 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Hej Alle, 

Er der en, der kan forklare mig, hvorfor min graf ikke ligner facit. Hvad gør jeg forkert og hvordan kan jeg tegne grafen så den ligner facit? 

Facit er på vedhæftede billede 

På forhånd mange tak. 


Svar #1
04. juni 2022 af Lara45

Min graf er på vedhæftet. Hverken ligningen eller grafen stemmer med facit. 

Håber inderligt nogle kan hjælpe. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. juni 2022 af ringstedLC

Afsæt data rigtigt:

\begin{align*} \bigl(x_1,y_1\bigr) &= (100,127)\;{\color{Red} \neq }\;(100,150) \\ \bigl(x_2,y_2\bigr) &= (150,151)\;{\color{Red} \neq }\;(127,151) \end{align*}


Svar #3
04. juni 2022 af Lara45

#2 Mange tak for svar, men jeg får stadig ikke et resultat, der stemmer med facit. 

Er det fordi, at jeg stadig skriver det forkert i excel? Hvordan skal jeg skrive det, så jeg får det samme som facit? 

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. juni 2022 af ringstedLC

Dit ene data x2 er forkert:

\begin{align*} \bigl(x_1,y_1\bigr) &= \bigl(x_1,{\color{Red} x_2}\bigr)=(100,{\color{Red} 120})\;{\color{Red} \neq }\;(100, 127) \\ \bigl(x_2,y_2\bigr) &= \bigl({\color{Red} y_1},y_2\bigr)=({\color{Red} 127},151)\;{\color{Red} \neq }\;(150, 151) \end{align*}

og dine datasæt skal aflæses i rækken (vandret) og ikke i kolonnen (lodret).

Ofte er den bedste måde at lære sin Excel at kende simpelthen at prøve sig frem.


Svar #5
04. juni 2022 af Lara45

Mange tak.. Det var da utroligt, hvor svært det er for mig.. :( 

Jeg bliver ved med at prøve med problemet er, at jeg skal snart til eksamen og der kommer nogle gange denne type opgave, hvor man skal bruge ligningen i grafen, altså den funktionelle forskrift, for at udregne de andre delopgaver, så det er et stort problem, hvis jeg får en hel forkert ligning og dermed et komplet forkert svar.. Det er vigtigere for mig at finde frem til ligningen - grafen er mere eller mindre ligegyldig, men jeg ved godt uden grafen får jeg heller ikke ligningen, men det er ligningen, der er vigtigst i denne typer opgaver. 

Jeg får nu et helt tredje resultat. Jeg husker, at jeg har lært. Den første (lodrette) kolonne er x-aksen, mens den anden lodrette kolonne er y-aksen, men det er måske forkert. 

Jeg håber, at du på en eller anden måde kan hjælpe.. På forhånd mange tak igen


Skriv et svar til: Hjælp til at tegne alm. graf i excel.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.