Kemi

Spændingsrækken (hvilken retning)

11. juni 2022 af Moelf - Niveau: B-niveau

I forbindelse med spændingsrækken har jeg skulle afgøre i hvilken retning reaktionen ville forløbe. I det vedhæftede bilag har jeg for lang tid siden lavet disse, men dumme mig har ikke skrevet en forklaring på hvorfor. Hjælp? Hvordan afgør man i hvilken retning reaktionen forløber?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2022 af Heptan

Man skal have det ædle metal på metalform på produktsiden.

Fx a), her dannes metallisk kobber Cu(s). Fordi kobber står til højre for magnesium i spændingsrækken.


Svar #2
11. juni 2022 af Moelf

Tak for svar!

Dog er jeg  ikke sikker på at jeg helt forstår det, sorry :( I eks. b. Her er der jo ikke noget ædelmetal. Så hvorfor forløber den mod højre? Er det fordi at Fe på metalform er længere mod ædel metallerne end Zn? 

Hvad mener du med at man skal have ædel metallet på produksiden? Jeg bliver nemlig forvirret over at porduktsiden i mit hoved er mod højre, så hvorfor forløber reaktion a mod venstre?


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2022 af Heptan

#2

Tak for svar!

Dog er jeg  ikke sikker på at jeg helt forstår det, sorry :( I eks. b. Her er der jo ikke noget ædelmetal. Så hvorfor forløber den mod højre? Er det fordi at Fe på metalform er længere mod ædel metallerne end Zn? 

Ja

Hvad mener du med at man skal have ædel metallet på produksiden? Jeg bliver nemlig forvirret over at porduktsiden i mit hoved er mod højre, så hvorfor forløber reaktion a mod venstre?

Hvis reaktionen forløber mod venstre, så er produktsiden på venstre side.


Skriv et svar til: Spændingsrækken (hvilken retning)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.