Kemi

Lambert Beer - Hvordan kommer jeg videre?

20. juni 2022 af Jens1901 - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår de første par linjer af spørgsmålet ordentligt, som siger: "Til bestemmelse af hexokinase aktiviteten i rottehjerne blandes 10 µl af et 10 % (100 g/L) hjernehomogenat (indeholdende hexokinase) med 1990 µL reaktionsmedium" og af den grund kan jeg heller ikke rigtig komme videre. Er der en, der kan hjælpe? Mine beregninger (og spørgsmålet) indtil videre kan ses i den vedhæftede fil. 

På forhånd tak :D 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2022 af Heptan

10% og 100 g/L er vist det samme, siden der er ~1000g/L vand (fx letmælk). Det passer med denne vejledning der beskriver hvordan man laver et hjernehomogenat:

https://www.nibsc.org/science_and_research/virology/cjd_resource_centre/available_samples/who_reference_reagents/nhbx0_-_0001/brain_tissue_preparation.aspx

Dvs. der er altså 10% hjerne og 90% sukkervand.

Så jeg ville nok bare beregne hvor mange gram der er i de 10 µL (med de 100 g/L). 

Desuden har blandingen et volumen på 2000 µL.

Så kan du beregne aktiviteten i µmol*min^-1*g^-1. Men tjek lige om de skriver mere om den 10% hjernehomogenat opløsning - det er formentlig ikke en ren hexokinaseopløsning, så det er en væsentlig fejlkilde. Eller måske har I lavet en analyse der bestemte koncentrationen af hexokinase i hjernehomogenat.


Skriv et svar til: Lambert Beer - Hvordan kommer jeg videre?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.