Biologi

Please hjælp - har jeg forstået det rigtigt?

06. august 2022 af Lara45 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

Nedenstående er to eksamensopgaver inkl. facit. og mine svar på eksamensspørgsmålene er skrevet efter facit. Jeg har brug for hjælp til om mine svar dækker eksamensspørgsmålene, eller har jeg misforstået/ forstået noget forkert? 

På forhånd tak 
 
Beskriv højre lunges blodforsyning: 
Facit: Funktionelle blodforsyning: a. pulmonalis dexter fra fører afiltet blod til lungen, grenene følger bronkietræet. Det iltede blod forlader lungen gennem vv. pulmonales, der løber til venstre atrium. Nutritive blodforsyning: små rami bronchiales fra aorta, der forsyner bronkietræet. VV. bronchiales løber ind i vv. pulmonales inde i lungen

Beskriv venstre lunges blodforsyning: 
Facit: A. pulmonalis sinistra (afiltet blod fra højre ventrikel) og 2 vv. pulmonalis sinistra (iltet blod til hjertet) udgør den funktionelle blodforsyning. Rami bronchiales fra aorta udgør den arterielle nutritive blodforsyning til bronchietræet, veneblodet løber til vv. bronchiales, der løber ind i vv. pulmonales inde i lungen

Mine svar: 
*Højre lunges blodforsyning:* 
- Aa. pulmonalis dxt. (affilet blod fra HV)
- 2 Vv. oulmonales dx. (iltet blod til VA) 
Udgør den **funktionelle blodforsyning**.

- Rr. bronchiales fra aorta udgør den **arterielle nutritive blodforsyning** til bronkietræet og forsyner således disse strukturer.

Veneblodet løber til Vv. bronchialis, der fører afiltet blod til V. pulmonales. 

Venstre lunges blodforsyning: 
- A. pulmonalis sin. (afiltet blod fra HV) og 2 Vv. pulmonales sin. (iltet blod til VA) udgør den **funktionelle blodforsyning**. 

Rr. bronchiales fra aorta udgør den arterielle nutritive blodforsyning til bronkietræet og forsyner dermed disse strukturer. 

Veneblodet løber til Vv. bronchiales, der fører filtet blod til v. pulmonales. 


Skriv et svar til: Please hjælp - har jeg forstået det rigtigt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.