Matematik

Bestem det mindste reelle tal a som opfylder, at funktionen er voksende på hele den reelle akse

25. august 2022 af azulodukovic - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg mangler et lille skub til denne opgave (vedhæftet).


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2022 af Anders521

#0 Her er et bud. Med funktionen g(x) = f(ax3 + 3x), hvor a er en konstant, skal der gælde, at g '(x) > 0 for alle x∈R. Funktionen g er en sammensat funktion, så for at differentiere den skal der bruges produktreglen:                                                                           g '(x) = f '(ax3 + 3x)·(3ax2 + 3).                                                              Spørgsmålet er så hvornår polynomiet 3ax2 + 3 er voksende.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. august 2022 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. august 2022 af peter lind

g'(x) = (3ax2+3)*f'(ax3+3x) skal være ≥0 for at g(x) er voksende


Svar #4
25. august 2022 af azulodukovic

#1 Ah yes

Men mig, som lige skal børste sommerferien af mig tænker så: 3ax+ 3 er vel aldrig udelukkende voksende? Med mindre a = 0, så har vi bare g '(x) =  f '(3x)·3, bare er 3 multipliceret med en voksende funktion.
Men er det bare så at 0 er det mindste men også det eneste tal, som opfylder at g(x) er voksende på hele den reelle akse?


Brugbart svar (1)

Svar #5
25. august 2022 af SådanDa

#4 Du skal bruge at 3ax2+3 er positiv, ikke voksende. For a≥0 er den positiv på hele den reele akse, og derfor er g voksende, for a<0 findes der reelle x hvor 3ax2+3 er negativ, så g er ikke voksende på hele den reelle akse. Men ja, det mindste tal er 0. 


Skriv et svar til: Bestem det mindste reelle tal a som opfylder, at funktionen er voksende på hele den reelle akse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.