Matematik

Find det største interval, hvor f er voksende

25. august 2022 af azulodukovic - Niveau: Universitet/Videregående

Kan det passe at intervallet hedder ]3;∞[ ?

Vedhæftet fil: 1.36.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2022 af SuneChr

] 6 ; ∞ [       f er ikke voksende for x = 6


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. august 2022 af Anders521

#0 Jeg ved ikke hvordan du kom til intervallet, men... det kunne være en god at bestemme monotoniforholdet for f. Vær opmærksom, at der kan forekomme regnefejl.

Umiddelbart har f rødderne x = -1, x = 3 og x = 6 ved brug af nulreglen. Definitionsmængden for f kan derfor inddeles i intervallerne ]-∞;  -1[, ]-1; 3[, ]3; 6[ ]6; ∞[. Vælges der et vilkårligt tal i hvert interval og indsætter det afledte funktion, opdages en voksende funktion f på ]3; 6[ og ]6; ∞[. Den største interval hvor f er voksende er så ]6; ∞[.


Svar #3
25. august 2022 af azulodukovic

Ja, men jeg kunne forstå at definitionen for en voksende funktion er når f'(x) \geq 0? og ved x = 6 er den jo 0, så man kunne argumentere for at det var fra 3 af?


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. august 2022 af SådanDa

En funktion f er voksende på et interval I hvis at der for alle a,b∈I med a>b gælder at f(a)>f(b). (Nogle folk bruger dog voksende a>b ⇒f(a)≥f(b), personligt ville jeg kalde det ikke-aftagende, men man skal lige være opmærksom på at det ikke nødvendigvis er konsekvent).

Jeg ville sige at det største interval f(x) er voksende på er [3;∞[.


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. august 2022 af Anders521

#3 Jeg forstår ikke dit argument. Ved x = -1, x = 3 og x = 6 har din funktion et ekstremum, da 0 = f '(-1) = f '(3) = f '(6). Funktionen er voksende på intervallet ]3; 6[ og ]6; ∞[. Den største af disse, er den sidste. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. august 2022 af SuneChr

Det er rigtigt, at der i den mangfoldige litteratur er noget sproglig forvirring, om det giver mening, at f er voksende/aftagende i dét punkt, hvor f ' = 0. Et ekstrem punkt er funktionens ingenmandsland, hvor man
kan sige, at funktionen er "fredet", hvad vokseværk angår. Tager vi 2'grds. funktionen y = - x2 , vil den
kunne kategoriseres tre steder for x = 0 :   voksende for x ≤ 0, ekstremum for x = 0, aftagende for x ≥ 0.
Den kan dog ikke, som i kvantemekanikken, optræde i samtidighed alle tre steder. Det må bero på et
definitionssynspunkt. Man opererer med strengt voksende, når f ' ikke undervejs er nul.


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. august 2022 af ringstedLC

#5: Der er vendetangent ved x = 6, ikke ekstremum.


Brugbart svar (1)

Svar #8
25. august 2022 af SådanDa

#6

Jeg er bare ikke helt enig i den sidste implikation. Jeg er helt med på at for en differentiabel funktion f på et åbent interval I så har vi at f'(x)>0, ∀x∈I ⇒ f er strengt voksende på I.

Men ikke nødvendigvis den anden vej. Se funktionen x3, den har et ekstremum i 0. men for ethvert ε>0 er f(ε)>f(0),  og ligeledes for ethvert ε<0 er f(ε)<f(0). Tilsammen har vi altså at for a,b∈R med a<b så er f(a)<f(b), så funktionen er altså strengt voksende.


Skriv et svar til: Find det største interval, hvor f er voksende

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.