Matematik

Bestem koordinatsættet til hvert af skæringspunkterne

13. september 2022 af Shabb - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg har denne opgave jeg har siddet og døjet med i noget tid, hvor jeg blandt andet har haft slået op i bogen osv, men jeg kan simpelthen ikke regne den ud! Jeg har kigget rundt omkring her inde på SP, men jeg har ikke kunne finde opgaven, så jeg beklager derfor hvis opslaget er lavet før!

Men opgaven lyder således:
"En linje l er givet ved ligningen y=-2x-4

Bestem koordinatsættet til hvert af koordinaterne til hvert af skæringspunkterne mellem grafen for f og linjen l."

På forhånd, tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2022 af mathon

Du har intet oplyst om funktionen f(x).


Svar #2
13. september 2022 af Shabb

#1

Du har intet oplyst om funktionen f(x).

Det er fordi jeg glemte at sætte det billede ind jeg skulle. Beklager! Jeg har vedhæftet opgave a til denne opgave


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. september 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll}&& f(x)=2x^2-2x-12\\\\&& l\textup{:}\quad y=-2x+4\\ \textup{Sk\ae ring kr\ae ver:}\\&& 2x^2-2x-12=-2x-4\\\\&& 2x^2=8\\\\&& x^2=4\\\\&& x=\left\{\begin{matrix} -2\\ 2 \end{matrix}\right.\\\\&& y=\left\{\begin{array}{l} -2\cdot \left ( -2 \right )-4=0\\ -2\cdot 2 -4=-8 \end{array}\right.\\\\ \textup{Sk\ae ringspunkter:}&&\left ( -2,0 \right )\textup{ og }\left ( 2,-8 \right ) \end{array}


Skriv et svar til: Bestem koordinatsættet til hvert af skæringspunkterne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.