Matematik

Radius

23. september 2022 af Sigurdsen - Niveau: B-niveau

Hej 

Jeg har virkelig svært ved at, svare på opgave 3, idet opgaven lyder relativt simpel, da man kender vinduets højde 1 m og bredden som er 4 m, men ved bare ikke hvordan radiusen kan findes. Er der en bestemt formel man kan bruge? er der nogen der kan hjælpe?

Vedhæftet fil: 2k Mat 10.pdf

Svar #1
23. september 2022 af Sigurdsen

Jeg føler at højden på 1 m danner to retvinklede trekanter og tænker derfor på pythagoras sætning, men ved ikke om det giver mening? i forhold til resten af vinduet har form som cirkel


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. september 2022 af StoreNord

Du kan eventuelt tegne det i Geogebra med variabel radius, og så justere.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. september 2022 af StoreNord

De tre punkter og centrum danner en dragefirkant. 
Når cirklen er tegnet med den rigtige radius, ser du en topvinkel som er en centervinkel og en bundvinke, sum er en indvendig vinkel.  Vrøvl, en periferivinkel.


Svar #4
23. september 2022 af Sigurdsen

Det er fordi jeg bruger TI-nspire så er ikke så bekendt med geogebra er det muligt at hjælpe på, hvordan jeg kan konstruere det?


Svar #5
23. september 2022 af Sigurdsen

Er det ikke muligt at bruge vektor i denne opgave, da jeg har haft om trigonometri og vektor, før opgaven blev udgivet


Svar #6
23. september 2022 af Sigurdsen

Eller enhedscirklen


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. september 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{Opg. 3}\\&\textup{En skitse viser:}\\&& \left ( R-1 \right )^2+\left (\frac{4}{2} \right )^2=R^2\\\\&& R^2-2R+1+4=R^2\\\\&& -2R+5=0\\\\&&R=2.5 \end{array}


Svar #8
24. september 2022 af Sigurdsen

Hej

Jeg vil bare vide, hilken udregning/formel du har gjort brug af 


Svar #9
24. september 2022 af Sigurdsen

Er det cirkeligningen?


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. september 2022 af SuneChr

Det er Pythagoras.
Afstanden fra cirklens centrum til vinduets underkant er  r - 1 .
Den halve underkant er 2 .
(r - 1)2 + 22 = r2
som # 7 skriver.


Svar #11
24. september 2022 af Sigurdsen

Nåååå det giver mening nu 

Super tak skal du have. Jeg følte også, at man kunne bruge pythagoras, idet to retvinklede trekanter blev dannet, da højden på 1 viste sig :)


Svar #12
24. september 2022 af Sigurdsen

Hej igen

Idet jeg ved at min tangent for grafen f skærer Q viser det sig, at i opgave 4 b skal jeg beregne førstekordinat til Q. Jeg fik ligningen y=6x-6 for tangenten da grafen f skærde punktet P(2,F(2)). Men jeg forstår ikke rigtig hvordan jeg ved brug af beregning kan finde førstekordinaten for Q. Er der en formel jeg skal bruge?


Svar #13
24. september 2022 af Sigurdsen

Jeg kan ved brug af "graf" funktionen i TI-nspire se at tangenten t skærer et andet punkt for grafen f, nemlig Q i (-4,-30) og på den måde se at førstekordinaten er -4. Men jeg er hverken sikker på om det er korrekt og jeg har gjort det uden beregning men ved hjælp af graf, hvilket ikke passer til opgave 4b, idet man skal ved beregning finde førstekordinaten for punktet Q


Svar #14
24. september 2022 af Sigurdsen

Nogen der kan hjælpe mig med opgave 4b :)


Svar #15
24. september 2022 af Sigurdsen

Jeg ved udfra opgave 6a at min hældning må være 6 fra tangentens ligning så er der en måde jeg kan finde frem til førstekordinaten ved brug af hældningen?


Svar #16
24. september 2022 af Sigurdsen

Obs mente 4a


Brugbart svar (0)

Svar #17
24. september 2022 af ringstedLC

-

Vedhæftet fil:2k-Mat-10-2054932.png

Brugbart svar (0)

Svar #18
24. september 2022 af ringstedLC

Kun én opgave pr. tråd og vedhæft meget gerne billeder.


Brugbart svar (0)

Svar #19
24. september 2022 af ringstedLC

b) Tangenten rører funktionen to steder med samme hældning:

\begin{align*} a_t=6 &= f'(x) \\ x &= \left\{\begin{matrix} 2=x_P\\...=x_Q \end{matrix}\right. \end{align*}


Svar #20
24. september 2022 af Sigurdsen

Men hvis punktet P har førstekordinaten 2, hvordan fandte du så frem til punktet Q's førstekordinat


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.