Kemi

Forstår ikke sammensatte ioner

16. oktober 2022 af elfkf2 - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg fatter ikke hvad en sammensat ion er. I min kemi aflevering skal jeg fokusere på denne fældningsreaktion: Na3PO4(aq) + FeCl3(aq) ------> FePO4(5) + 3Na+(aq) + 3Cl-(aq) 

Jeg skal forklare hvad der sker i fældningsreaktion og bruge disse ord: simpel ion, sammensat ion, tilskuer-ion, ionbinding, opløselighed, tungtopløselig, letopløselig, fældningsreaktion, bundfald, iongitter.

Jeg forstår næsten alt, men ikke sammensat ion. Hvor er der en sammensat ion? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2022 af Christianfslag

Sammensat ion er betegnelsen for ioner som består af flere forskellige atomer. En sammensat ion består af to eller flere ikke-metaller med en samlet ladning. Dette er f.eks. hydroxid, phosphat, carbonat, nitrat, m.m.


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. oktober 2022 af AngelOneOne

Hej,

Prøv eventuelt at læse afsnittet om sammensatte ioner og navngivningen af dem her for at hjælpe på din forståelse: 'Navngivning af ionforbindelser'

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Forstår ikke sammensatte ioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.