Matematik

augmenter at trekanterne har samme areal

20. november 2022 af chapman - Niveau: C-niveau

hej jeg har et dumt spørgsmål. jeg har i geogebra fundet ud af at de to trekanter har samme areal på præsis 24,62019 men hvordan agumentere jeg for det som opgave b på det vedhæfte billede siger jeg skal?

ps der er et par fejl i  opgaveformeleringen det er trekant ABM og ikke ACM der skal agumenteres for 

på forhånd tak for hjælpen :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. november 2022 af MentorMath

Hej. Man kan argumentere for, at de to trekanter har samme areal, da de to trekanter ABM og BCM har samme højde, og deres grundlinjer er lige store :))


Svar #2
20. november 2022 af chapman

Okey det giver mening tusind tak for det :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. november 2022 af MentorMath

Selv tak, godt at høre :)


Brugbart svar (1)

Svar #4
20. november 2022 af StoreNord

Du må aldrig sammenligne to decimaltal.
De kan være forskellige, lige meget hvor mange decimaler du tager med.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. november 2022 af SuneChr

.SP 201120222337.PNG

Vedhæftet fil:SP 201120222337.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #6
20. november 2022 af StoreNord

UPS


Svar #7
21. november 2022 af chapman

Svar# 4
så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre for det er arealet af trekanterne så kan selvfølgelig godt runde op eller ned men ellers kan jeg jo ikke ændre på noget

Brugbart svar (0)

Svar #8
21. november 2022 af StoreNord

For at beregne om to arealberegninger giver præcis samme facit skal du skrive dem som brøker og uden komma. Skriv dem i en ligning, som     
                               Brøk1  =  Brøk2.
Gang så tæller med nævner   og   nævner med tæller på kryds hen over lighedstegnet.
Hvis det giver samme tal på hver side (og uden komma), var ligningen sand og arealerne ens.


Svar #9
24. november 2022 af chapman

Okey som brøker, vil det sige at hvis arealet er 24 så er brøken 2/4 eller hvordan skal det forståes?

Brugbart svar (0)

Svar #10
25. november 2022 af SuneChr

Skal man afgøre, om to reelle tal er ens, kan man sammenligne to rationale tal  \frac{p_{1}}{q_{1}}=\frac{p_{2}}{q_{2}} .
Hvis  p1 = p2  og  q1 = q2  , når de er uforkortelige, så er de to tal ens.
Arealet af   ΔABC er  1/2·10·cos 40º·10·sin 40º = 25·sin 80º
Det halve areal er  25/2·sin 80º = 12,310096...
men højre side er  k u n  lig med venstre side, hvis decimalrækken løber uden grænse.
Man kan udvikle en række med denne grænseværdi, men det ligger ud over nærværende pensum.  


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. november 2022 af StoreNord

Undskyld, I denne opgave er der jo ikke noget med brøker.

Du har sikkert resonneret, at:                                                                  \cos 40 = \frac{AC}{10}=>AC= 10\cos 40=>AM=MC=5\cos 40
De to arealer er lige store, hvis, og kun hvis:
                                          \frac{1}{2}\cdot h\o jde \cdot 5\cos 40=\frac{1}{2}\cdot h\o jde \cdot 5\cos 40
og det er jo lige så sandt som amen i kirken.


Svar #12
25. november 2022 af chapman

Tak skal i have det kan sikkert bruges i en senere opgave og ellers så ved jeg det til en anden gang

Skriv et svar til: augmenter at trekanterne har samme areal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.