Dansk

Kan man godt sige "men at..."?

26. november 2022 af MN0710 - Niveau: A-niveau

Hej! 

Jeg ville høre om man godt kan sige "men at"? Har prøvet at søge lidt, men jeg kan ikke rigtig finde noget. Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. november 2022 af Justitia

Hvorfor skulle man ikke kunne det?


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. november 2022 af Soeffi

#0. F. eks.: Jeg har hørt at sådan noget kan ske andre steder, men at det skulle ske her...!


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. november 2022 af Stygotius

"men"  er helt normalt og almindeligt og korrekt på dansk. Det er en konjunktion (et bindeord) som forbinder to hoved- eller ledsætninger,. og "at" er en konjunktion. der indleder en ledsætning.

Ordet "men" udtrykker altid en eller anden kontrast   .....selv om  visse mennesker bruget det meget sjusket når de f.eks. siger ting som "både.........men også"..  Det er jo da meget nemt at rette det ved i stedet at sige "både.......og også".

Så er den klaret.


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. november 2022 af Klæbehjernen

Det kan du sagtens sige, ja. Det bliver først noget bøvl, hvis du skriver til underordningskonjunktioner efter hinanden. 'Men' er dog en sideordningskonkjunktion, hvorfor der ikke er nogen problemer.


Svar #5
28. november 2022 af MN0710

Mange tak for svar og uddybningen!


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. november 2022 af Stygotius

ad #4

Hvilket bøvl skulle der være med at bruge en underordnings- (hypotaktisk) konjunktion som f.eks. "med"?

Eks.

"Hun havde problemer med at tåle hans hån"  eller "Hun havde problemer med han altid skulle hårne hende over for andre"


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. december 2022 af Stygotius

Eksemplet i #6 skal naturligvis rettes til "Hun havde problemer med at tåle hans hån"  eller "Hun havde problemer med at han altid skulle håne hende over for andre"


Skriv et svar til: Kan man godt sige "men at..."?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.