Fysik

Gnidning - opgave

16. december 2022 af DrDelfin - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen! 

Jeg er bare i tvivl om denne - ved slet ikke hvor jeg skal starte eller gribe det an. En venlig sjæl der kan lede mig på rette vej igen? Takker på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2022 af peter lind

a) Brug energibevarelse

b) Find hvor meget kinetisk energi den taber. Det er arbejdet som gnidningskraften udøver. Brug dernæst at arbejdet er lig med kraft*vej


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. december 2022 af Soeffi

#0. a) Uden friktion gælder bevarelse af mekanisk energi, dvs.: 

\Delta E_p = \Delta E_k \Rightarrow

\Delta h_{klods} \cdot m_{klods} \cdot g = 0,5 \cdot m_{klods} \cdot \Delta v_{klods}^2\Rightarrow

Vi sætter begyndelsesfarten til 0...

h_{rampe} \cdot m_{klods} \cdot g = 0,5 \cdot m_{klods} \cdot v_{klods,slut}^2\Rightarrow

h_{rampe} \cdot g = 0,5 \cdot v_{klods,slut}^2\Rightarrow

v_{klods,slut}=\sqrt{2\cdot h_{rampe} \cdot g} \Rightarrow

v=\sqrt{2\cdot (2\;m) \cdot (9,82\; m\cdot s^{-2})} =\mathbf{6,27\;m\cdot s^{-1}}

(...det bemærkes at v er større end 4,8 m/s).


Svar #3
16. december 2022 af DrDelfin

#2

#0. a) Uden friktion gælder bevarelse af mekanisk energi, dvs.: 

\Delta E_p = \Delta E_k \Rightarrow

\Delta h_{klods} \cdot m_{klods} \cdot g = 0,5 \cdot m_{klods} \cdot \Delta v_{klods}^2\Rightarrow

Vi sætter begyndelsesfarten til 0...

h_{rampe} \cdot m_{klods} \cdot g = 0,5 \cdot m_{klods} \cdot v_{klods,slut}^2\Rightarrow

h_{rampe} \cdot g = 0,5 \cdot v_{klods,slut}^2\Rightarrow

v_{klods,slut}=\sqrt{2\cdot h_{rampe} \cdot g} \Rightarrow

v=\sqrt{2\cdot (2\;m) \cdot (9,82\; m\cdot s^{-2})} =\mathbf{6,27\;m\cdot s^{-1}}

(...det bemærkes at v er større end 4,8 m/s).

Tak, det gav mening! 

Kan du hjælpe med b) også? Det forstår jeg ikke helt... Jeg har prøvet at finde ud, hvad og hvordan man skal gribe det an, men jeg kender ikke gnidningskoefficienten, så er usikker på, hvordan jeg beregner gnidningkraftens størrelse.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. december 2022 af Soeffi

#3. Der sker en ændring i mekanisk energi.

\Delta E_{k,u.\;friktion}-\Delta E_{k,m.\;friktion}=A_{friktion}

0,5\cdot m_{klods}\cdot \left ( v_{k,u.\;friktion}^2-v_{k,m.\;friktion}^2 \right )=F_{friktion}\cdot s_{rampe}

F_{friktion}= 0,5\cdot m_{klods}\cdot \left ( v_{k,u.\;friktion}^2-v_{k,m.\;friktion}^2 \right )/s_{rampe}

srampe·sin(33°) = h ⇔ srampe = h/sin(33°) = (2 m)/sin(33°) = 3,67 m

Det giver:

F_{friktion}= 0,5\cdot (0,9 \;kg)\cdot \left ( (6,27\;m/s)^2-(4,8\;m/s)^2 \right )/(3,67\;m)=2,0\;N


Skriv et svar til: Gnidning - opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.