Biologi

Hjælp jeg forstår ikke formålet med antistoffers istotypeskift?

18. december 2022 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Jeg har følgende opgave hvor der står: 

Beskriv formålet med antistoffers isotypeskift. 

FACIT:

Det er vigtigt at den tunge kæde kan foretage isotypeksift fordi det tillader antistofresponserne at tilpasse sig type og lokalisation af en given mikrobiel trussel og dermed opnår antistofferne en bredere funktionel anvendelighed.
 

Jeg forstår simpelthen ikke facit. Jeg har prøvet at markere de ord, som gør, at jeg ikke forstår sammenhængen. 

Er der nogle, der kan prøve at forklare mig formålet med isotypeskift på en måske tydeligere/ mere pædagogisk måde?

På forhånd mange tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. december 2022 af Justitia

Bedre effekt af antistofferne.


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. december 2022 af DrNielsen

Se her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Isotype_(immunology)

2. afsnit.

Bedre effekt - ja. Det kan man vel sige. Men som svaret angiver handler det nok mere om breder funktionel anvendelighed idet antistoffet kan binde til flere forskellige lignende antigener.


Brugbart svar (1)

Svar #3
19. december 2022 af Skvibimigger

Isotypeskift refererer til ændringen i den tunge kæde i et antistof, som består af to hænder (før og efter), der er forbundet af en hals. Tunge kæden består af en af fire mulige isotypestammer (IgM, IgG, IgA eller IgE), der hver har specifikke biologiske egenskaber.

Formålet med isotypeskift er at ændre antistoffets biologiske egenskaber og dermed øge dets funktionelle anvendelighed i kampen mod mikroorganismer. Dette skyldes, at hver isotypestamme har specifikke egenskaber, der passer til forskellige typer af mikroorganismer og mikrobielle trusler. For eksempel har IgM antistoffer en høj afgiftningskapacitet, mens IgG antistoffer har en høj fagocytiserende kapacitet. Ved at ændre isotypestammen i et antistof kan man derfor øge dets evne til at bekæmpe en given mikrobiel trussel.

Isotypeskift sker som en del af den normale antistofrespons, når en person bliver udsat for en mikrobiel trussel. Dette kan ske som en del af en primær immunrespons, hvor antistofferne dannes første gang, en person bliver udsat for en given mikrobiel trussel, eller som en del af en sekundær immunrespons, hvor antistofferne dannes, når en person bliver udsat for samme mikrobiel trussel igen. I begge tilfælde vil antistofferne med isotypeskift øge deres funktionelle anvendelighed i kampen mod mikroorganismer.

Håber dette hjælper dig med at forstå formålet med isotypeskift

Svar #4
20. december 2022 af Lara45

#3 Det giver mega meget mening. Tusind tak for din uddybende forklaring - det er virkelig værdsat!


Skriv et svar til: Hjælp jeg forstår ikke formålet med antistoffers istotypeskift?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.