Matematik

Areal og bestemt intergral

05. marts 2023 af cecilie1606 - Niveau: A-niveau

Hej

Er der nogle, som kan hjælpe mig med denne opgave?

På forhånd tak for hjælpen

Vedhæftet fil: Opgave 17.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. marts 2023 af ringstedLC

Brugbart svar (0)

Svar #2

1.2. og 3.

\begin{align*} \int_{a}^{b}\!f(x)\,\mathrm{d}x &= \int_{a}^{c}\!f(x)\,\mathrm{d}x+\int_{c}^{b}\!f(x)\,\mathrm{d}x &&\textup{formel (164)} \\ \end{align*}

Svar #3
05. marts 2023 af cecilie1606

Jeg kender godt formlen, men jeg er ikke helt med på hvordan jeg konkret bruger den?

Brugbart svar (0)

Svar #4

Se på figurens x-værdier og opgavens int.-grænser.

Svar #5

Vil det sige man i nr. 1 indsætter arealet i formlen eller hvordan. Jeg ved godt at int. grænsen viser figurens x-værdier men arealet skal vel på en eller måde indsættes i formlen eller hvordan?

Brugbart svar (0)

Svar #6
05. marts 2023 af Anders521

#5 Bemærk, at med

1. haves -22 f(x) dx = ∫-20 f(x) dx02 f(x) dx                                                                                                        2. haves  ∫04 f(x) dx = ∫02 f(x) dx + ∫24 f(x) dx                                                                                                          3. haves  ∫-2f(x) dx = -20 f(x) dx + 0f(x) dx +  ∫2f(x) dx

Svar #7

Ja okay, så man deler det op vha. formlen, men skal man indsætte andre værdier, eller "lægge dem sammen"? Altså tænker man vel skal regne selve det samlet integral ud, men hvordan?

Brugbart svar (1)

Svar #8
05. marts 2023 af Anders521

Det bestemte integrale  ∫-22 f(x) dx kan fortolkes som arealet mellem grafen for funktionen f og x-aksen. Og ud fra figuren kan den bestemmes ved at lægge to andre integraler sammen, nemlig ∫-20 f(x) dx og  ∫02 f(x) dx, hvor   -20 f(x) dx = 4 og  02 f(x) dx = 7. Lægger du tallene sammen får du det bestemte integrale  -22 f(x) dx.

Skriv et svar til: Areal og bestemt intergral

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.