Matematik

numerisk løsning - SIR-modellen - HJÆLP NØDVENDIG!

17. marts 2023 af em9728 - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg skal "simulere et epidemiforløb ved brug af SIR-modellen med inddragelse af statistisk materiale fra corona-epidemien". Jeg har materiale fra corona, som jeg har bearbejdet lidt i Excel. Jeg skal så bestemme smitteraten og helbredsraten og simulere et forløb. Jeg søger hjælp fra nogen som kender koblede differentialligninger, og som kan opstille systemet i Excel!! (Hvis nogen kender FPro3, kan dette program så benyttes?)

Håber nogen kan hjælpe:)

Vedhæftet fil: COVID-data.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. marts 2023 af inaktiv

Hvad er det præcist din opgaveformulering efterspørger? 


Svar #2
17. marts 2023 af em9728

Jeg har spurgt min lærer om udspecificering nu, men jeg tvivler på svar op mod weekenden.

Jeg tror, at jeg på baggrund af mine data skal løse SIR-differentialligningerne numerisk.


Svar #3
17. marts 2023 af em9728

Jeg kan også bruge andres opstillede SIR-modeller til at se hvordan det ser ud i excel. Alt er en hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. marts 2023 af Anders521

#3 Måske vil hjemmesiden være interessant for dig. Deri finder du en artikel om modellering af COVID-19 epidemien samt Excel-ark som supplerende materiale.


Svar #5
17. marts 2023 af em9728

#4 Tak for det. Jeg kigger på det:)
I øvrigt skal det nævnes jeg hovedsageligt skriver om den spanske syge, men dataene fra denne epidemi er for 'dårlige' til at modellere. Hvis nogen har skrevet opgaver med den spanske syge eller opgaver med SIR-differentialligninger må I meget gerne dele!


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. marts 2023 af Anders521

#5 Hvorfor nævnte du det ikke i starten, at det var den spanske syge, der var af interesse?


Svar #7
18. marts 2023 af em9728

Fordi min model udelukkende skal moddeleres ud fra data fra corona-epidemien, og så var det også en fejl fra min side af.


Skriv et svar til: numerisk løsning - SIR-modellen - HJÆLP NØDVENDIG!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.