Fysik

Enheden amperetime

22. marts 2023 af sezrxdtcybino - Niveau: C-niveau

Jeg undrer mig over enheden amperetime. Jeg forstår at det er en enhed for elektrisk ladning, ligesom coulomb, men jeg undrer mig over hvorfor den noteres som A\cdot h i stedet for \frac{A}{t}, da coulomb defineres dom \frac{A}{s}. Jeg har set flere steder hvor der står man ganger/dividerer med 3600 for at omregne mellem disse to enheder, og det må jo også betyde at det må være A divideret med t. 

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2023 af peter lind

Du tager fejl Coulumb er defineret som A*s


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. marts 2023 af ringstedLC

1 Coulumb har været defineret som 1 A × 1 s, men har siden maj 2019 været 6.241 509 074 460 762 608 × 1018 elementarladninger.

#0: Man skelner mellem symboler som t (tid) og enheder som "A", "hour" og "sek.".

\begin{align*} Q &= I\cdot t \\ \left [ Q \right ]=\textup{C} &= \textup{A}\cdot \textup{s}=\left [ I \right ]\cdot \left [ t \right ] \\ \textup{A} &= \frac{\textup{C}}{\textup{s}} \\ \textup{Ah} &= \frac{\textup{C}\cdot h}{\textup{s}}=\frac{\textup{C}\cdot 3600\,\textup{s}}{\textup{s}}=3600\,\textup{C} \end{align*}


Svar #3
22. marts 2023 af sezrxdtcybino

Okay så jeg har bare tænkt forkert fra starten af. Mange tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Enheden amperetime

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.