Kemi

forklar mig disse begreber: reduktion og oxidation

14. maj 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau

Hej

jeg forstår ikke havd redoc og hvad oxidation betyder.

Nogle der kan hjælpe med at forklarer, og måske vise et billede hvor det står bedre beskrvet.

Har læst op på det, men forstår det simpelthen ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2023 af Eksperimentalfysikeren

Udtrykket oxidation stammer fra en procestype, hvor et stof går i forbindelse med oxygen. Det har vist sig, at der er andre processer, der foregår på samme måde, men med et andet stof end oxygen. Det karakteristiske ved disse processer er, at det stof, der oxideres afleverer elektroner. Den modsatte proces kaldes reduktion, hvor et stof modtager elektroner.

Dette er dog ikke helt korrekt. Det er kun "set fra de ene stofs synspunkt". Når et stof afgiver elektroner, er der også et stof, der modtager elektroner, så når et stof oxideres, er der et andet stof, der reduceres. Derfor sammentrækker man "reduktion" og "oxidation" til redox.


Svar #2
14. maj 2023 af SkolleNørd

#1

Udtrykket oxidation stammer fra en procestype, hvor et stof går i forbindelse med oxygen. Det har vist sig, at der er andre processer, der foregår på samme måde, men med et andet stof end oxygen. Det karakteristiske ved disse processer er, at det stof, der oxideres afleverer elektroner. Den modsatte proces kaldes reduktion, hvor et stof modtager elektroner.

Dette er dog ikke helt korrekt. Det er kun "set fra de ene stofs synspunkt". Når et stof afgiver elektroner, er der også et stof, der modtager elektroner, så når et stof oxideres, er der et andet stof, der reduceres. Derfor sammentrækker man "reduktion" og "oxidation" til redox.

Har du et billede, som kan forklarer det ldit bedre..?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2023 af ringstedLC

Reduktion: Luftens oxygen har modtaget elektroner (fra tandhjulets jern).

Oxidation: Jernet har afgivet elektroner og delvist omdannet til rust (jernoxid).


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. maj 2023 af ringstedLC

Reduktionen er igen luftens oxygen, der modtager elektroner (fra træets kulstof).

Oxidationen er når kulstoffet ender som kuldioxid.


Svar #5
14. maj 2023 af SkolleNørd

#3

Reduktion: Luftens oxygen har modtaget elektroner (fra tandhjulets jern).

Oxidation: Jernet har afgivet elektroner og delvist omdannet til rust (jernoxid).

Jeg forstår det ikke mht. det vedhæftede billede. 

Hvad menes der med at luften har ´´modtaget´´elektroner. 

Jeg forstår det hellerikke i redoxreaktionsammenhæng.


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. maj 2023 af ringstedLC

Ikke luften, men luftens oxygen.

Genlæs #1!


Svar #7
15. maj 2023 af SkolleNørd

#6
Ikke luften, men luftens oxygen.

Genlæs #1!

Har llst det mere end 5 gange, men forstår det ikke

Skriv et svar til: forklar mig disse begreber: reduktion og oxidation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.