Matematik

Koefficienter og variable i niveaulinjer

26. maj 2023 af mariestuart - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg er kommet i tvivl om, hvad man kan betegne som henholdsvis variable og koefficienter i ligningen for niveaulinjen.

N(t) = -ax/b + (t-c)/b

Det kan også skrives som f(x,y) = t eller f(x,y) = ax + by + c

Her er jeg ikke i tvivl om, at x og y er uafhængige variable, mens f(x,y) er en afhængig variabel. a, b og c må være koefficienter. 

Ift. til N(t) = -ax/b + (t-c)/b

Så må N(t) være en afhængig variabel. a, b, c må være konstanter. x må være en uafhængig variabel. t er jeg lidt i tvivl om, for mange gange kan man selv vælge niveauet for niveaulinjen. Desuden er jeg i tvivl om, hvor y forsvinder hen. 

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at forstå?:)

På forhånd tak:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2023 af Anders521

#0 

Ift. til N(t) = -ax/b + (t-c)/b

Så må N(t) være en afhængig variabel. a, b, c må være konstanter. x må være en uafhængig variabel. t er jeg lidt i tvivl om, for mange gange kan man selv vælge niveauet for niveaulinjen. Desuden er jeg i tvivl om, hvor y forsvinder hen. 

Skrivelsen N(t) = -ax/b + (t-c)/b er forkert: hvad der burde stå, er N(t) : -ax/b + (t-c)/b eller y = -ax/b + (t-c)/b. Tallet t angiver en fastlagt funktionsværdi eller i LP-sprog dit niveau, så med ligningen t = f(x,y)  genererer en flade i det tredimensionelle rum.  


Svar #2
26. maj 2023 af mariestuart

Ah okay, tak:) Giver det så mening at snakke om variable og koefficienter i denne sammenhæng, idet N(t) ikke er givet ved en forskrift, men ved en ligning? Hvis ja, kan man så sige, at y og x er mine uafhængige variable. Og at den t-værdi f(x,y), der fremkommer, er den afhængige?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2023 af Anders521

#2

Giver det så mening at snakke om variable og koefficienter i denne sammenhæng, idet N(t) ikke er givet ved en forskrift, men ved en ligning? 

Ja, det gør det. Hvis du tænker på et LP-problem, er det jo vigtigt at tale om, hvilke kombination af variablerne x og y, der sammen giver det bestemt niveau.


Svar #4
02. juni 2023 af mariestuart

Tak!:)


Skriv et svar til: Koefficienter og variable i niveaulinjer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.