Matematik

Matematik i gymnasiet

16. juni 2023 af emil12340596 - Niveau: A-niveau

Hej. Efter sommerferien skal jeg starte i Almen gymnasium. Hvilke emner og hvad vil man typisk støde ind på i 1.g som er anderledes end i folkeskolen?

Det er bare af ren nysgerrighed jeg spørg, da jeg har hørt at matematik på A eller B niveau er rigtig svært


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2023 af ringstedLC

Ro på, det lykkes hvert år langt de fleste at forstå det meste af stoffet.

I gymnasiet starter du med at få repeteret de sidste års pensum fra Folkeskolen, herunder algebra, funktioner, geometri m.m. Det bliver så gradvist sværere så du bliver sikrere i disse emner.

Du skal selvfølgelig også lære noget nyt, bla.:

- Trigonometri i en vilkårlig trekant

- Mere avanceret rentesregning

- flere (nye) typer funktioner

- Mere avanceret kombinatorik og sandsynlighedsregning

- Vektorregning

- Differentialregning

men det bygger altsammen ovenpå det du sikkert allerede har lært.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2023 af FTa

Det vigtigste er at have styr på sin algebra, fordi det er hele fundamentet for at forstå emnerne, som man kommer igennem. Hvis du er helt skarp til algebra, så skal du ikke bruge unødvendigt lang tid på at forstå f.eks. diverse beviser (en række udsagn i form af matematiske udtryk, som forklarer hvorfor noget er sandt) eller udregninger som læreren laver på tavlen.

Hvis du allerede kan dit algebra, så kan du overveje om det er nødvendigt at øve dig på funktioner, geometri eller trigonometri. 

Kan du finde ud af algebra, funktioner, geometri og trigonometri, så er chancen for at matematik bliver svært reduceret meget.


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. juni 2023 af Anders521

#0

Det er bare af ren nysgerrighed jeg spørg, da jeg har hørt at matematik på A eller B niveau er rigtig svært

Du har hørt rigtigt. Matematik på B og A niveau er rigtigt svært.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. juni 2023 af SuneChr

Rygtedannelser om sværhedsgraden af fagdiscipliner i uddannelsessystemet skal man nok være
noget kritisk overfor. Det er ligesom, når krigskorrespondenter bliver spurgt, hvordan det står til på
slagmarken, og de svarer, at det kommen an på, hvem man spørger.
 


Skriv et svar til: Matematik i gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.