Matematik

ligning (svær)

26. oktober 2023 af hfstudentt - Niveau: C-niveau

nogen der kan hjælpe med at løse denne: 

"Løs ligningen   uden brug af hjælpemidler"

Billede vedhæftet 

tak :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2023 af Amatøren

Hej,

Har prøvet at vise det step by step på billaget :))

Svar #2
26. oktober 2023 af hfstudentt

Super. Tusinde mange tak. Men har du ikke byttet om på siderne - du skriver 20=2x+10 --> 2x+10 ????

Brugbart svar (1)

Svar #3
26. oktober 2023 af ringstedLC

#2 Nej, det står der ikke. Med mellemregninger:

\begin{align*} 20 &= 2x+10 \\ -2x &= 10-20\\-2x\cdot (-1) &= -10\cdot (-1)\\2x &=10\\x&=5 \end{align*}

Brugbart svar (0)

Svar #4

Selv tak!

Forstår godt, hvis du tænker at der er byttet rundt på noget. Vi har 20 = 2x + 10 og trækker tallet 10 fra på begge sider af lighedstegnet. Vi får da 10 på venstre side og 2x på højre side. Sidst skriver vi det i omvendt rækkefølge. Hvis a = b gælder jo også at b = a :)

Svar #5
26. oktober 2023 af hfstudentt

Ja okey, nu forstår jeg.

Tror du man måske også kan læse ligning sådanne:
Vedhæftet fil:IMG_0148.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #6

Hej igen,

Der er et par småfejl:

Øverst, 2. linje - "sætter de to ligninger lig med hinanden" er ikke helt korrekt formuleret, da f(x) og g(x) ikke er ligninger, men udtryk. Vi kan derfor sige "sætter de to udtryk lig med hinanden". Først når vi har sat de to udtryk lig med hinanden, har vi en ligning.

5. linje - Vi trækker ikke 2x fra og lægger 2x til, men vi lægger blot 2x til på begge sider. Da -2x + 2x = 0, går leddene, der indeholder x på højre side ud.

I anden nederste linje, kan du eventuelt, i det felt der står tomt, tilføje at ligningen ganges igennem med tallet -1 (der ganges med -1 på begge sider).

7. linje - Jeg ville i stedet for at skrive "tilføje -20..", skrive "vi trækker 20 fra på begge sider".

Svar #7
27. oktober 2023 af hfstudentt

Årh, TUSINDE TAK !!! Det vil jeg straks rette til :-)

Skriv et svar til: ligning (svær)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.