Fysik

Hjælpe Fysik noget med difoncitialligninger af det skrå kast med luftmodstand

28. november 2023 af celestial - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg har brug for AKUT hjælp til dette sørgsmål.

Jeg har lavet et forsøg med en spydkast og har fået en parapel.

Hvordan skal jeg difdifferentiallig-ninger for dette

1) Inddrag en model for det skrå kast med luftmodstand og opstil de relevante differentiallig-ninger for denne model. Redegør i den sammenhæng for hvordan disse differentialligninger kan løses numerisk


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. november 2023 af Eksperimentalfysikeren

Der virker nogle kræfter på spyddet. De giver anledning til acceleration af spyddet efter formlen

\sum \overrightarrow{F} = m\overrightarrow{a}

Altså summen af kræfterne er lig med massen gange accelerationen. Der er tyngdekraften  og gnidningskraften. Der kan også være en opdrift fra bevægelsen gennem luften. Gnidningskraften og opdriften afhænger af hastigheden.

Accelerationen er den tidsafledede af hastigheden:

\overrightarrow{a}=\frac{\mathrm{d \overrightarrow{v}} }{\mathrm{d} t}

og hastigheden er den tidsafledede af positionen:

\overrightarrow{v}=\frac{\mathrm{d \overrightarrow{r}} }{\mathrm{d} t}

Jeg ved ikke, hvordan gnidningskraften og opdriften afhænger af hastigheden, men det burde fremgå af de oplysninger du har fået af læreren.

Kombiner de omtalte ligninger til en ligning, hvor du har erstattet accelerationen med hastighedens afledede og hastigheden med positionens afledede. Så har du differentialligningen.


Skriv et svar til: Hjælpe Fysik noget med difoncitialligninger af det skrå kast med luftmodstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.