Matematik

Differentialregning opg omkring former

15. februar kl. 13:00 af rubyan - Niveau: B-niveau

er der nogle som kan hjælpe med opgaven som jeg har lagt ind som fil


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. februar kl. 13:03 af Moderatoren

Hvilke problemer har du? Hvilke beregninger har du prøvet?

Så kan hjælperne bedre guide dig videre


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. februar kl. 13:23 af mathon


Svar #3
15. februar kl. 13:29 af rubyan

#1

Hvilke problemer har du? Hvilke beregninger har du prøvet?

Så kan hjælperne bedre guide dig videre

jeg har ikke som sådan prøvet endnu jeg ved bare ikke hvordan jeg skal start da jeg er forvirret med opgave beskirvlsen


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. februar kl. 13:32 af Moderatoren

Hvad er du forvirret over?

Du skal vist beregne hver beholdertype.


Svar #5
15. februar kl. 13:41 af rubyan

#4

Hvad er du forvirret over?

Du skal vist beregne hver beholdertype.

jeg er forvirret og hvordan jeg skal beregne skal jeg bruge hver deres formel for at kunne finde volume eller jeg skal diffencere den og med hvilke måle 


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. februar kl. 15:31 af mathon

Du skal bruge hver deres formel - dvs én for volumen og én for overflade - og differentiere hver overflade,
for at finde frem til det mindste materialeforbrug.


Svar #7
15. februar kl. 16:13 af rubyan

#6

Du skal bruge hver deres formel - dvs én for volumen og én for overflade - og differentiere hver overflade,
for at finde frem til det mindste materialeforbrug.

kan du hjælpe mig med det har prøvet men kan finde ud af differentiere hver overflade? det som lægger i filen er det jeg har lavet indtil videre


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. februar kl. 16:24 af ringstedLC

Bestem det minimale overfladeareal af hver type ved:

\begin{align*} 1\,\bigl(\textup{m}^3\bigr)=V_{cyl} &= h\cdot G \Rightarrow h_c=\frac{1}{\pi\,r^2} \\ =V_{kegle} &= \tfrac{1}{3}\,h\cdot G \Rightarrow h_{kegle}=\frac{3}{\pi\,r^2} \\=V_{kasse} &= h\cdot G \Rightarrow h_{kasse}=\frac{1}{x^2} \\ O_{cyl}(r) &= O_{krum}+2\,\cdot A_{cirkel} \\&=2\,\pi\,r\cdot h_c+2\cdot \pi\,r^2 &&\Rightarrow O_{cyl,\,min}&=...\,\bigl(\textup{m}^2\bigr) \\ O_{kegle}(r) &= O_{krum}+A_{cirkel} \\&=\pi\,r\cdot \sqrt{r^2+{h_{kegle}}^2}+\pi\,r^2 &&\Rightarrow O_{kegle,\,min}&=...\,\bigl(\textup{m}^2\bigr) \\ O_{kasse}(x) &= 2\cdot A_{kvadrat}+4\cdot A_{rektangel} \\ &= 2\,x^2+4\,x\,h_{kasse} &&\Rightarrow O_{kvadrat,\,min}&=...\,\bigl(\textup{m}^2\bigr) \end{align*}


Svar #9
15. februar kl. 22:48 af rubyan

#8

Bestem det minimale overfladeareal af hver type ved:

\begin{align*} 1\,\bigl(\textup{m}^3\bigr)=V_{cyl} &= h\cdot G \Rightarrow h_c=\frac{1}{\pi\,r^2} \\ =V_{kegle} &= \tfrac{1}{3}\,h\cdot G \Rightarrow h_{kegle}=\frac{3}{\pi\,r^2} \\=V_{kasse} &= h\cdot G \Rightarrow h_{kasse}=\frac{1}{x^2} \\ O_{cyl}(r) &= O_{krum}+2\,\cdot A_{cirkel} \\&=2\,\pi\,r\cdot h_c+2\cdot \pi\,r^2 &&\Rightarrow O_{cyl,\,min}&=...\,\bigl(\textup{m}^2\bigr) \\ O_{kegle}(r) &= O_{krum}+A_{cirkel} \\&=\pi\,r\cdot \sqrt{r^2+{h_{kegle}}^2}+\pi\,r^2 &&\Rightarrow O_{kegle,\,min}&=...\,\bigl(\textup{m}^2\bigr) \\ O_{kasse}(x) &= 2\cdot A_{kvadrat}+4\cdot A_{rektangel} \\ &= 2\,x^2+4\,x\,h_{kasse} &&\Rightarrow O_{kvadrat,\,min}&=...\,\bigl(\textup{m}^2\bigr) \end{align*}

hej der ved kassen kan det passe? da en kasse ikke har nogle radius må den være forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. februar kl. 23:11 af ringstedLC

#9 Legemer uden radius har da også et overfladeareal.


Svar #11
15. februar kl. 23:21 af rubyan

#10

#9 Legemer uden radius har da også et overfladeareal.

jo det passer man hvordan finder man dem da svar 8 siger du for at finde volumen siger den 1/r^2 men da der ikke er nogle radius må ligningen være forkert 


Brugbart svar (0)

Svar #12
15. februar kl. 23:50 af ringstedLC

Differentiér de tre areal-funktioner og bestem de r/x-værdier, der gør dem mindst ved at løse ' = 0.

Minimums-arealerne findes ved at indsætte løsningerne i deres respektive areal-funktioner og kan så sammenlignes.

Hvis du foretrækker, at alle funktionerne er skrevet i "x", så erstatter du bare "r".


Svar #13
16. februar kl. 00:21 af rubyan

#12

Differentiér de tre areal-funktioner og bestem de r/x-værdier, der gør dem mindst ved at løse ' = 0.

Minimums-arealerne findes ved at indsætte løsningerne i deres respektive areal-funktioner og kan så sammenlignes.

Hvis du foretrækker, at alle funktionerne er skrevet i "x", så erstatter du bare "r".

kan du vise hvordan bare med et eksempel da jeg ikke helt forstår med at finde areal funktion med figuren. tak hvis du gøre det :) 


Brugbart svar (0)

Svar #14
16. februar kl. 01:19 af ringstedLC

Mindste overfladeareal af kassen:

\begin{align*} O_{kasse}(x) &= 2x^2+4\,x\,h_{kasse} \\ &= 2x^2+4\,x\cdot \frac{1}{x^2} \\ &= 2x^2+4\cdot \frac{1}{x} \\ O_{kasse}'(x)=0 &=4x-4\cdot \frac{1}{x^2} \\ 0 &=x-\frac{1}{x^2} \\ \frac{1}{x^2} &= x \\ 1 &= x^3 &&\Rightarrow x=1 \\ O_{kasse,\,min}(1) &= 6\,\bigl(\textup{m}^2\bigr) \end{align*}


Skriv et svar til: Differentialregning opg omkring former

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.