Fysik

Hjælp til at finde maksimalt afgivne effekt fra motor

29. februar kl. 11:11 af Mads256 - Niveau: Universitet/Videregående

Det omhandler hydraulik, hvor der er en variabel pumpe, en trykbegrænsningsventil samt en hydraulisk motor.

Jeg, sammen med hele min klasse, sidder fast på spørgsmål C, hvor der spørges efter motorens maksimale afgivne effekt. Jeg har prøvet en del ting nu, men får altid fået en større effekt end facit (16.8 kW). Jeg ender altid på omkring 19.2 kW og 24 - 28 kW området. Jeg ved virkelig ikke, hvordan den skal gribes an, jeg har ikke flere formler eller erfaring nok til at vide, hvordan præcist man skal løse den og nå frem til svaret. Jeg har a), b) og d) løst (brugte facit fra c) til at løse d)).

Opgaven og figur er i vedhæftet fil.

Tak på forhånd!

Vedhæftet fil: StudiePortalSpørgsmål.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. februar kl. 12:11 af ringstedLC

Dine forsøg tyder på den misforståelse, at det er motoren, der trækker pumpen:

\begin{align*} P_m\cdot \eta =P_p \Rightarrow P_m &= \frac{P_p}{\eta} \\ P_m &= \frac{22\,\textup{kW}}{\eta } &&,\;\eta<1 \\p_m &>22\,\textup{kW} \end{align*}

c) En hydraulisk motor drives af hydraulik, ganske som en elektrisk motor drives af elektricitet. Det er altså pumpen, der trækker motoren:

\begin{align*} P_p\cdot \eta=P_m \Rightarrow P_m &= 22\,\textup{kW}\cdot \left (\eta _{\,v}\,\eta_{\,mk} \right )^2 \\ P_m &\;{\color{Red} <}\;22\,\textup{kW} \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. februar kl. 12:13 af ringstedLC


Svar #3
29. februar kl. 12:21 af Mads256

Tak, jeg kan se, hvad jeg har gjort forkert. Jeg har slet ikke tænkt over, at begge virkningsgrader optræder i både motoren og pumpen. Jeg har nu en bedre forståelse og et korrekt svar :)


Skriv et svar til: Hjælp til at finde maksimalt afgivne effekt fra motor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.