Kemi

Spg. til redegørelse af Agent Oranges kemiske opbygning

13. marts kl. 11:00 af NicolineKJacobsen - Niveau: A-niveau

Hejsa, jeg skriver lige nu SRP i emnet Agent Orange og Vietnamkrigen.


Jeg sidder meget fast i redegørelsen at de to stoffer, som agent orange består af, fordi de i de kilder jeg kan finde, siger begge stoffer (2,4-diklorphenoxyeddikesyre og 2,4,5-triklorphenoxyeddikesyre) er n-butyle estere, men det giver ikke mening, at det er n-butyler, da der ikke er 4-sammenhængende carbonatomer, som er det, jeg har fundet frem til kendetegner en n-butyl ester, for ellers står der ikke rigtigt andet på nettet om n-butyler? 
Ydermere er der ikke nogen kilder der siger, at det er carboxylsyrere, selvom de i deres navn ender på -syre? Når jeg kigger i formelsamlingen i bioteknologi, vil jeg både kunne klassificere stofferne som carboxylsyre og estere, såfremt at en R-gruppe gerne må være et H, men kan det godt være begge dele? Estere skal som sagt ende på -oat, hvilket ikke indgår i stoffernes kemiske navne, men esters præfix er oxy-, hvilket indgår i deres kemiske nanve, men betyder det så, at det både er en ester og carboxylsyre? Eller henviser oxy- til, at phenylen binder til noget oxygen, hvilken den kun gør i stoffet 2,4,5-T. 
Som det sidste forstår jeg ikke, hvorfor navnet angiver, at der indgår phenyler, for phenyl-ringen binder jo ikke direkte til -OH? Burde det så ikke blot være en benzenring?

Håber nogen kan hjælpe!
 


Skriv et svar til: Spg. til redegørelse af Agent Oranges kemiske opbygning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.