Matematik
Spg om jeg har lavet en mat opgave rigtigt
Jeg har et spørgsmål, om jeg har lavet denne opgave rigtig: En funktion er givet ved f(x)=(x+6)*(x-2)*(x-8). Jeg skal bestemme en ligning for de tangenter til grafen for f, som går igennem punktet (-3,10). jeg tænkte, at jeg ville bruge tangentens ligning. I den ville jeg så indsætte 10 på y's plads og -3 på x's plads i lingingen og udregne det. Det giver så 4,8 som så ville være x0 i ligningen (og så regner jeg videre på det osv...). Kan man gøre sådan? eller er det helt forkert
Svar #1
07. september kl. 23:37 af Anders521
#0Jeg har et spørgsmål, om jeg har lavet denne opgave rigtig: En funktion er givet ved f(x)=(x+6)*(x-2)*(x-8). Jeg skal bestemme en ligning for de tangenter til grafen for f, som går igennem punktet (-3,10). jeg tænkte, at jeg ville bruge tangentens ligning. I den ville jeg så indsætte 10 på y's plads og -3 på x's plads i lingingen og udregne det. Det giver så 4,8 som så ville være x0 i ligningen (og så regner jeg videre på det osv...). Kan man gøre sådan? eller er det helt forkert
Ja, sådan gøres det i hånden. Se ellers #19 i linket for yderligere detaljer.
Skriv et svar til: Spg om jeg har lavet en mat opgave rigtigt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.