Kemi
S og R konfiguration
Hej
Jeg har fået dette stof Bambuterol, som er et lægemiddelstof rettet mod astma. Molekylærstrukturen indebærer kun et kiralt center og derfor skal jeg angive S, R konfiguration. Jeg har anvendt Cahn-Ingold-Prelog reglerne til at nummerere min substituenter men er dog ikke sikker på om jeg har tegnet min kiler og stiplede linjer korrekt, og derfor usikker om jeg har fået de rigtig konfigurationer. Nogen der kan hjælpe hvis jeg har lavet fejl og evt. forklar samt rette rettelsen.
Svar #1
26. november 2024 af M2023
#0. Du skal først have H'et til at vende væk fra dig. Du skal derefter se, hvad der ellers sidder på det C, som H'et sidder på. Disse er -OH, -CH3 og -CH2-NH-. Du nummererer dem fra højeste til laveste atomnummer. Hvis to atomer har samme atomnummer, så ser du på det største atom, der sidder på disse og så fremdelses.
Her er OH (1), CH2NH2 (2) og CH3 (3). Hvis du følger tallene 1, 2, 3 og de går med uret, så er det en R-konfiguration og ellers S-.
Hvis gør det samme, mens H'et vender mod dig, så skal du bytte om på R og S.

Det du har gjort ser rigtigt ud, men jeg er usikker på hvorfor, at du har indrammet NH, det er C'et, som det sidder på, som du skal indramme.
Skriv et svar til: S og R konfiguration
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.