Matematik
Vektor - opgave
Er der nogle, der vil hjælpe med følgende opgave, for føler mig virkelig ikke sikker i disse typer opfaver, da min lærer ikke helt er den skarpe til at forklare, hvornår hvilke regler anvendes og formler.
Skal jeg føst beregne a=x2-x1/y2-y1 og så har man fundet a, hvilket er hældningskowfficwnten i linjens stammeligning?
Svar #1
07. januar 2025 af StoreNord
Ja. De to linjers hældning a skal være den samme.
men .... dét er da ikke nogen vektoropgave!
Svar #3
07. januar 2025 af SkolleNørd
--
Ifølge min lærer så gør det. Men vil du såene at jeg skal taget et af de to punkter og så indsæt det i ligningen a(x-x0)+b*(y-y_0?
Je gg er nemlig ikke helt med for fik at vode, at man kunne anvende normalvektor og tværvektor, men han bytter konstant rundt på det, hvilket gør det sværer for mig at forstå. Er de nogle der kan hjælpe mig igennem denne opgave gerne med forklaringer
Svar #4
I delopgave a skal du først finde hældningen a (som du nævnte), og derefter finde b, som er skæringen med y-aksen. Derefter kan du opskrive funktionen ligesom f(x)=ax+b. Muligvis skal det være på formen ax+by+c=0 ? Hvad tror du selv?
Svar #6
#0 Delopgave 1 forfra: Find retningsvektoren. Find Dens tværvektor, som også er normalvektor for linjen. Brug så a(x-x0)+b(y-y0)+c=0 for linje l .
Svar #8
#0 Delopgave 1 forfra: Find retningsvektoren. Find Dens tværvektor, som også er normalvektor for linjen. Brug så a(x-x0)+b(y-y0)+c=0 for linje l .
Hvordan findes tværvektoren for jeg fik 2 nye forskellige ting at video om hvordan den findes og min lærer byggede også rundt på normalvektoren og kunne ikke forklare hvilken der beregnes først i hvilke situationer og hvornår man vender på x og y og sætter y øverst og sætter-, og nogle gange satte han ikke minus, så jeg føler mig bare totalt forvirret.
Svar #11
Jeg har fået det her at vide, men n-vektoren er vel den hvor man vender på de to tal eller har jeg misforstået det? Yderligere, vil det være totalt forkert, hvis jeg bare beregner a og så beregner b med den formel der står i formelsamlingen A? For ax+b=y er jo også linjens ligning?
Svar #12
For at komme fra A til B går du 9 til højre og 3 op. Det giver retningsvektoren 9 over 3.
Normalvektoren er dens tværvektor. hvad er den?
Svar #13
#11 Ikke forkert. Men din lærer vil blive skuffet. (Min lærer ville rotere i sin grav!)
En funktionsforskrift er jo ikke en ligning.
Svar #14
#11 Ikke forkert. Men din lærer vil blive skuffet. (Min lærer ville rotere i sin grav!)
En funktionsforskrift er jo ikke en ligning.
Det står da ellers på flere sider, at y=ax+b, hvilket er linjens ligning som man lærer på c-niveau?
Svar #15
Jeg har har ikke hørt funktionskriften omtalt som en ligning.
Men du er vel også kommet videre end c-niveau.
Men hvad får du normalvektoren til?
Svar #16
Jeg har har ikke hørt funktionskriften omtalt som en ligning.
Men du er vel også kommet videre end c-niveau.
Men hvad får du normalvektoren til?
N->= -3 over 9
Eller har jeg misforstået noget?
Svar #18
07. januar 2025 af mathon
Brug så a(x - x0) + b(y - y0) + c = 0 for linje l Brug så a(x - x0) + b(y - y0) = 0 for linje l
Svar #19
Brug så a(x - x0) + b(y - y0) + c = 0 for linje l Brug så a(x - x0) + b(y - y0) = 0 for linje l
Jeg har fået det til følgende, er det ikke korrekt?