Matematik

Afstand dist-formel

05. februar 2025 af SkolleNørd - Niveau: A-niveau
Hej
Jeg har lært disse formler og linjens ligninger, men vil gerne vi, hvornår hvilken formel bruges i hvilket tilfælde? Skal til prøve så det vil være en stor hjælp, hvis jeg kan få nogle gode noter med evt en illustration som man kan kogge på som hjælp.
Er der også nogle der kan hjælpe med hvirnår hvad skal anvendes i mayopgaver? Er meget på bunden, da jeg allerede har spurgt læreren men han taler bare udenom, da han ikke kan forklare det.
Vedhæftet fil: image.jpg

Svar #1
05. februar 2025 af SkolleNørd

Distfirmlerne:
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
05. februar 2025 af Eksperimentalfysikeren

For hver formel står der en tekst til venstre. Den fortæller, hvornår formlen skal bruges.

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. februar 2025 af mathon

Det er dybest set den SAMME formel, men med den rette linje på FORSKELLIGE former.

Har du linjen på
formen:                          
                                       a \cdot x+b\cdot y+c=0

er afstanden
til punktet (x1,y1):

\frac {\left | a\cdot x_1+b\cdot y_1+c\right |}{\sqrt{a^2+b^2}}

Har du linjen på
formen:                      
                                     y=a\cdot x+b
som er:   
                                     a\cdot x+(-1)\cdot y+b=0 
.               

med
.
                                    b=-1\; \textup{og konstanten } b \textup{ i stedet for konstanten }c            

er afstanden
til punktet (x1,y1):

.
.                                   \frac{\left|a\cdot x_1-1\cdot y_1+b\right|}{\sqrt{a^2+(-1)^2}}=\frac{\left|a\cdot x_1-y_1+b\right|}{\sqrt{a^2+1}}

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. februar 2025 af mathon

Skriv et svar til: Afstand dist-formel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.