Matematik
4. grads polynomier.
Er der en der har en anelse om, hvordan man laver et 4. gradspolynomium uden nogle rødder?
jeg sidder og skal bare selv finde på nogen og kan bare ikke få nogle uden rødder.
men jeg kan sagtens finde med 1,2,3 og 4. bare ikke 0?
Nogle idéer?
Mvh. Lise Lotte.
Svar #1
13. november 2009 af Erik Morsing (Slettet)
Her er ikke nogle reelle rødder x4+3x3+2=0, ligningen kan nemlig skrives (x2+1)(x2+2)=0
Svar #2
13. november 2009 af LLBL (Slettet)
men hvis jeg sætter den ind i et kordinatsystem, så kommer der 2 rødder?
Svar #3
nej, for den har kun komplexe løsninger. Prøv det!!
Svar #4
13. november 2009 af Dynin (Slettet)
#1 har en potensfejl ... Erik mener naturligvis x4+3x2+2=0 :-)
Svar #5
#4, ja, det er, når det går for stærkt, om aftenen får jeg mail hvert 3. minut, så kan der godt smutte noget
Svar #6
#5 ja det kan jo ske ... men ikke for mig ... HOST, HOST ;-)
Svar #7
#6 jeg ved ikke, om du så Fouriers opgave "pigernes støvler"? Går stadig og grunder over den. Har også en ide, men skal lige vende den en gang til. Jeg spurgte min gamle fysiklærer, han kunne ikke klare den, så man er henvist til sig selv, medmindre Fourier kommer med løsningen, men jeg vil da håbe han venter lidt. Har tænk på to modeller. Vi kan vel blive enige om, at vi kun behøver at behandle den som 10 forskellige farver? Hvis den første pige kommer har hun sandsynligheden 9/10 for at få den forkerte farve. Når den næste pige kommer har hun enten sandsynligheden 8/9 eller 1 for at få de forkerte, afhængig af, hvad den første pige tager. Hvis man nu tænkte sig, at de alle på nøjagtig samme tid, står med hvert et par i hånden (tænk på at de kommer dumpende ned fra himlen, er det så en anden situation, end hvis de kommer dumpende en efter en? Eller hvad. Mit første gæt var P(mindst en rigtig kombination pige/støvler) = 1 - P(ingen rigtige kombinationer), og så sagede jeg 9/10*8/9*7/8...*1/2 = 1-1/10 = 90%. Men jeg er ikke sikker på det resultat. Har du kigget på den? Ellers er den her
https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=740910#745218
Svar #8
#7 hejsa Erik, nej jeg så ikke opgaven ... men er den ikke ret tvetydig? ... har lige læst den igennem ...
Svar #9
jo det kan man godt sige, den er, den kan jo godt ses som en opgave med betinget sandynlighed for eksempel
P(A ∩ (B ∩ D ∩ C.....), hvor de sidfste kan erstattes med U, så vi får P(A ∩ U), men så skal det spittes op hele tiden. Altså den først pige tager den forkerte farve, den næste tager den rigtige farve eller den rigtige farve, hvis i sidste tilfælde den første har taget hendes. På den måde bliver den temmelig besværlig at håndtere, hvis vi skal alle muligheder igennem.
Skriv et svar til: 4. grads polynomier.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.