Debat

Den nye reform

09. august 2005 af 666_lucifer (Slettet)
Hvad mener i om den nye reform?


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. august 2005 af frodo (Slettet)

hvilken reform??? ;)

Svar #2
09. august 2005 af 666_lucifer (Slettet)

Gymnasiereformen selfølgelig ;)

Svar #3
09. august 2005 af 666_lucifer (Slettet)

Det er jo trods alt en elev site ..hehe

Brugbart svar (1)

Svar #4
09. august 2005 af frodo (Slettet)

den er da god nok på nogle punkter (mere valgfrihed). Men bestemt også dårlig på andre (tvinger folk til at kvæles i mere humaniora)

Brugbart svar (1)

Svar #5
09. august 2005 af KemiKasper (Slettet)

jeg ved ikke hvor valgfri den er. Folk ved jo ikke i 9. klasse helt hvad de går ind til. Derfor kan man nok fange en del i noget de egentlig ikke har lyst til.

Brugbart svar (1)

Svar #6
09. august 2005 af blackduck (Slettet)

Er enig med Kasper. Jeg havde selv meget svært ved at vælge studieretning. Jeg kunne langt nemmere have valgt matematisk eller sproglig. Jeg er klar over man kan skifte efter et halvt år, men dette virker noget besværligt. Især hvis man er nødt til at skifte skole.

Brugbart svar (1)

Svar #7
09. august 2005 af Julianne (Slettet)

Tja, der er da flere valgmuligheder, men det er ikke så godt, at man allerede skal bestemme sig efter niende/et halvt år inde i gym.

Jeg skal selv starte her på onsdag, og jeg glæder mig da til at finde ud af hvad 'almen studieforberedelse' og 'almen sprogforståelse' er. Til gengæld synes jeg, at det er mærkeligt, at vi både skal naturvidenskabligt grundforløb, fysik og mat.

Brugbart svar (1)

Svar #8
09. august 2005 af Julianne (Slettet)

.. og mindst to af følgende fag på c: biologi, kemi, naturgeografi.

Brugbart svar (1)

Svar #9
09. august 2005 af Julianne (Slettet)

#6
Du kan kun skifte studieretning, hvis der er plads. På mit gym er alt fyldt til randen.

Brugbart svar (1)

Svar #10
09. august 2005 af frodo (Slettet)

at folk ikke kan bestemme sig, har jo ikke noget med valgfriheden at gøre.

Man kan vælge mere frit. Og hvis man mere er til en matematisk/sproglig studentereksamen, kan man jo bare vælge en retning, der snerper derhenad..

Jeg kender da nogle der har sagt, at de ikke var så vilde med hverken matematisk eller sproglig, hvorfor de valgte en hf. Man er ikke bundet af at skulle kvæles i humaniora, ej heller at opleve den forunderlige naturvidenskab med reformen. Om man så får så meget naturvidenskab, er jo så spørgsmålet. Det mener jeg ikke!

Og det er jo synd, at folk ikke rigtig får mulighed for at opleve fagene, før de er valgt. (hvorfor de måske ikke vælger et fag, som de faktisk ville have syntes godt om) Her er kasper jo et glimrende eksempel på min pointe, men den historie kan han selv fortælle

Naturvidenskab er jo alt andet lige blevet mishandlet i folkeskolen. Her burde gymnasierne rette op på det, hvilket de har haft en nogenlunde mulighed for på den gamle ordning, men ikke på nær samme måde med den nye. Det er synd!

Brugbart svar (1)

Svar #11
09. august 2005 af KemiKasper (Slettet)

Jeg mener ikke valgfriheden er blevet større. Jeg gik i klasse med en der havde matematik, fysik og musik på højt niveau og var vild med det og blev rigtig god i alle fagene. Dengang var det muligt at lave sådanne fagkombinationer - det er det ikke idag på mit gymnasium.

Brugbart svar (1)

Svar #12
09. august 2005 af Julianne (Slettet)

#10 De sproglige synes der er for meget naturvidenskab; de naturvidenskabelig synes der er for meget sprogligt.

Brugbart svar (1)

Svar #13
09. august 2005 af frodo (Slettet)

#12: man kan på ingen måde atgumentere for, at der er for meget naturvidenskab. Der er jo næsten ingenting!

#11: det er korrekt, at der er faldet nogle kombinationer ud, men der er dog også kommet nogle ind, som jeg synes er okay.

fx er det nu muligt både at have biologi og kemi på A. De to fag har jeg altid undret mig over, at de ikke kunne kombineres. De hænger alligevel godt sammen.

Det er umuligt at lave et system, hvor alt er muligt.

Jeg fastholder dog, at valgfriheden er større, idet man kan vælge matematisk, hvis man er til det, eller sprogligt, hvis det er det. Eller man kan vælge et minimum af begge dele, hvis man ikke er til sprog/matematiske fag.


Brugbart svar (1)

Svar #14
09. august 2005 af KemiKasper (Slettet)

#12. Ja det siger de jo.. men de skal jo kunne forstå en joke som:

"My name is Bond, Ionic Bond: Taken, not shared!"

eller forstå vigtigheden af kemi:

"Not all chemicals are bad. Without chemicals such as hydrogen and oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer."

:p

Brugbart svar (1)

Svar #15
09. august 2005 af Julianne (Slettet)

#13 Der er nu fys C, mat C, to af følgende fag på c: biologi, kemi, naturgeografi.
(Naturgeo er da komplet nytteløst!)

Jeg synes også at der var mere valgfrihed i det gamle system. Men menigen med reformen er nok, at man kan lave flere tværfaglige projekter, fordi der er en hel klasse, som har de samme fag.

#14 Øh.

Brugbart svar (1)

Svar #16
09. august 2005 af blackduck (Slettet)

#15
Du illustrerede KemiKaspers pointe ret godt :)

Brugbart svar (1)

Svar #17
09. august 2005 af Julianne (Slettet)

#16 Ja. vi har haft en lorte-lærer.

"Det er jo altid lærerens skyld, ikke?"

Brugbart svar (1)

Svar #18
09. august 2005 af Waterhouse (Slettet)

#15: "Der er nu fys C, mat C, to af følgende fag på c: biologi, kemi, naturgeografi."

Med det gamle system havde du bioC, geoC, og naturfag i to år, hvilket gav nogenlunde mat, fys og kemi på C.

Brugbart svar (1)

Svar #19
09. august 2005 af Julianne (Slettet)

#18 Ja, men der skal jo også tages hensyn til de sproglige, deraf hybriden. Naturvidenskabsfolkene er næppe glade for samf c, 'almen studieforberedelse' og 'almen sprogforståelse' samt eng b (skulle man også have eng b på mat.?).

Brugbart svar (0)

Svar #20
09. august 2005 af Julianne (Slettet)

... og selvfølgelig også de indiskutable dansk, 2. fremmedsprog ( b, hvis det er fortsætter, A, hvis det er begynder) his og old,.

Forrige 1 2 Næste

Der er 29 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.